گزارشی از مشکلات ساختاری بلاگ

مدتی هست که دست و دلم به وبلاگ‌نویسی نمی‌رود. توجیه بسیار دارم اما می‌دانم چیزی نشد ندارد. با این حال می‌خواهم گزارشی از مشکلات ساختاری موجود بلاگ بیان را منتشر کنم که این مدت مزید بر علت بی حالی من در وبلاگ‌نویسی شد. امیدوارم این مشکلات در آینده‌ی نزدیک تبدیل به خاطرات فراموش شده‌ای از این دفتر خاطرات باشند.

اواخر اسفند پارسال در قالب پستی با عنوان «مشکلات این روزهای بلاگ بیان و گوگل» در مورد مشکل خزنده گوگل برای بررسی صفحات بلاگ در اولین درخواست‌هایش صحبت کردم و در ادامه با شرکت در پویش «کمکی از ما بر میاد؟» سعی کردیم تا تغییر در مشکلات ساختاری موجود ایجاد کنیم. بعد از تمامی تلاش‌های وبلاگ‌نویس‌های بلاگ بیان و پویش‌ها و پست‌ها، پس از حدود دو سال وبلاگ‌ رسمی شرکت بیان دو پست منتشر کرد و خبرهای تقریبا امیدوار کننده‌ای منتشر شد. اما حالا بعد از چندین ماه دوباره به اول خط برگشتیم.

در حال مطالعه مقاله «چرا استارتاپ های قدیمی در جا می زنند؟ (بخش اول - بیان - بلاگ)» در ویرگول بودم که به فکر فرو رفتم که چقدر خوب است بدانیم مشکلاتمان کجا است و این درس‌های تجربی با ارزش را که گنجینه‌های آغاز طراحی چرخ‌های جدید است، با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

۱. سامانه سد و مشکلات فیدخوان‌ها

در سری چهارم پست‌های آسمانی به دلیل گستردگی بالای وبلاگ‌های مانیتور شده (بیش از هزار وبلاگ بیان) و به دلیل محدودیت ۵۰۰ تایی در دنبال کردن وبلاگ‌های بیان برای هر حساب کاربری وبلاگ، روی به استفاده از سرویس‌های فیدخوان آوردم. مدتی بود که می‌توانستم وبلاگ‌ها را رصد کرده و به صورت هفتگی پست‌های منتخب را به کمک دوستان و همراهان عزیزم منتشر کنم اما با ظهور و افزایش سختگیری‌های سامانه سد شرکت بیان، این فیدخوان‌ها به دلیل بالا بودن تعداد فیدها و درخواست‌های ارسالی به سرورهای بلاگ، به عنوان سرویس‌های مهاجم توسط این سامانه شناخته شده و به کلی دیگر قادر به ارائه سرویس نسبت به فید وبلاگ‌های بیان نیستند.

بسیاری از خوانندگان قدیمی و حرفه‌ای همه روزه از این سرویس‌های فیدخوان استفاده می‌کنند و با اعمال این محدودیت‌ها دیگر قادر به دنبال کردن وبلاگ‌های محبوبشان در بیان نبوده و به مشکل بر می‌خورند.

۲. تنظیمات زمان سرور

این مشکل ساختاری توسط دوست خوبم  Arian JoJo در قالب این کامنت گزارش شده که به صورت ساختاری می‌تواند به وبلاگ‌ها ضربه بزند. مشکل تنظیمات زمان سرور به این صورت است که وقتی مرورگر شما به سرورهای بلاگ بیان درخواست دریافت صفحه‌ی مورد نظرتان را برای نمایش به شما می‌دهد، در پاسخ یک سری اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های صفحات برای نمایش دریافت می‌کند که به آن‌ها request headers می‌گویند. که به عنوان مثال هدرهای یکی از پست‌های وبلاگ آسمانم به این شکل است:

یکی از مهمترین آن‌ها، هدر Expires است. اگر به لینک پست من در قسمت بالایی تصویر توجه کنید، تاریخ انتشار صفحه برای سال ۲۰۲۰ یا ۱۳۹۹ شمسی است در صورتی که ویژگی انقضای صفحه‌ی من به اولین لحظه‌ی قرن ۲۱ بر می‌گردد. یعنی این پست به آخرین لحظه‌ی سال ۱۹۹۹ میلادی بر اساس اطلاعات ارسالی سرور بیان، متعلق است.

از کاربردهای مهم این هدر، استفاده‌ی آن در مرورگرهای ما مثل فایرفاکس و کروم است که این مرورگرها با استفاده از این هدر صفحه‌ و فایل‌های دیگر آن را بعد از اولین درخواست، ذخیره می‌کنند و این ذخیره سازی باعث افزایش سرعت بارگزاری صفحات و در نتیجه تجربه‌ی کاربری بهتری برای خوانندگان می‌شود که بر اساس هدر ارسال سرور بلاگ بیان این صفحه سال‌هاست که منقضی شده و مرورگرها این صفحه را ذخیره (کش) نمی‌کنند. البته قابل ذکر است که سرورهای بیان به کلی این قابلیت را غیر فعال کرده‌اند.

از سویی دیگر خزنده‌ها و ربات‌ها هم به این هدر توجه می‌کنند که بر گرفته از تنظیمات برنامه و  زمان سرور می‌باشد و در تاریخ انتشار و به روزرسانی صفحات تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال من یکی از پست‌های وبلاگم را در گوگل جستجو کردم:

همانطور که می‌بینید، جستجوگر گوگل این پست وبلاگ من را به عنوان صفحه‌ای قدیمی در نظر می‌گیرد و این مشکل مدتی بود که در نتایج جستجوها تاثیر می‌گذاشت اما بعد از بروزرسانی‌های جدید گوگل، این تاثیر کمتر شده و به کیفیت صفحات و محتوا توجه بیشتری می‌شود.

۳. بی‌حالی و خستگی

جوامع مختلف از جمله وبلاگ‌نویس‌ها دارای قشرهای گوناگونی هستند که بسیاری از این قشرها روحیه شکننده و تاثیر پذیری دارند. تیم مدیریت و راس هرم یک سرویس می‌تواند به صورت گسترده‌ای بر روی کاربران و کارکنان تاثیر بگذارد. این روزها ما شاهد مشکلات ساختاری بلاگفا، جلوگیری از ثبت‌نام کاربر جدید در سرویس میهن بلاگ و عدم به روزرسانی سرویس‌ها و ارتباط کم تیم بلاگ بیان با کاربران هستیم. بعد از آخرین پست‌ وبلاگ رسمی شرکت بیان بسیاری از ما امیدوار شدیم و حالا بعد از چند ماه شاهد بی حالی و خستگی در این حرکت هستیم. این حس و حال‌ها به صورت گسترده‌ای به وبلاگ‌نویس‌ها و مخصوصا وبلاگ‌نویس‌های حرفه‌ای که در حال تلاش هستند، تاثیر می‌گذارد و بسیاری را به شک می‌اندازد و ناامید می‌کند.

بسیاری از سرویس بلاگ بیان به عنوان سرویس مدیریت محتوای وبسایت خود، استفاده می‌کنند و با چنین سیاست‌های ارتباطی و مدیریتی، موجب دلسردی و ترک کاربران و وبلاگ‌نویس‌ها از وبلاگ‌هایشان خواهند شد.

امیدها

به نظرم تنها امید یا مهمترین امیدی که وجود دارد، جامعه‌ی پویای کاربری بلاگ بیان است. وبلاگ‌نویس‌های خون گرم، کوشا و با انگیزه که با تمام این مشکلات، عاشقانه مشغول تولید محتوا و وبلاگ‌نویسی هستند. دوستانی که با طرح چالش‌ها، تولید قالب، معرفی کتاب، مسابقه، حرکت‌های گروهی مثل ایجاد «انجمن وبلاگ‌نویسان بیان» و «بلاگردون»، امید، انگیزه و زندگی را به دوستان و خوانندگان خود تزریق می‌کنند و به نظرم دلیل اصلی ماندگاری سرویس‌های وبلاگ‌نویسی، جامعه‌ی کاربری فوق‌العاده است.

شما هم اگر نقد، نظر، یا سخن امیدوار کننده‌ای دارید که می‌تواند به درد بقیه دوستان، وبلاگ‌نویس‌ها، خواننده‌ها و یا شاید تیم مدیریت بلاگ بیان، بخورد، در قالب کامنت در ادامه ارسال کنید.
برچسب‌ها
پیشنهادهای آسمانم

تا حالا۱۲ تا نظر داشتیم!

محمدرضا ...

میگم حداقل باگاشو گزارش نده الان هکرا مثل گربه افتادن پای کامپیوتر واسه هک بیان😂😂😂

۲۶ مهر ۱۳۹۹
😂😂😂
+ مشکلی پیش نمیاد ... خودشون بازیابی می‌کنن ... 😂 
+ 😊🌹🌷
۲۶ مهر ۱۳۹۹

نمی دونم ، شاید برای بیان یکم زیادی باشه ولی مثلا میتونه یک bug tracker راه بندازه که بشه باگ هارو درست حسابی گزارش داد .

من حتی برای بازی ها مثل minecraft هم bug tracker دیدم.

۲۶ مهر ۱۳۹۹
موافقم ... راه حل بسیار خوبی برای ارتقاء سیستم هست ...
+ ولی به نظرم این بی حالی و خستگی و مشکلات مالی و فکری جامعه به همه جا ضربه می‌زنه ...
۲۶ مهر ۱۳۹۹

به به چه عجب...

۲۶ مهر ۱۳۹۹
آره ... مرسی ... 😁😊🌹🌷
۲۶ مهر ۱۳۹۹

سلام ...یه سوال داشتم عذر می‌خوام اگر  به بحثتون زیاد مرتبط نیست ...من وقتی تو بلاگم موزیک میذارم کیفیتش افت پیدا می کنه راه حلی برای این موضوع وجود داره ؟ 

۲۶ مهر ۱۳۹۹
سلام ... وقتتون بخیر ...
+ خب در مورد قرار دادن فایل صوتی باید بگم که مرورگرها فرمت‌های خاصی رو پشتیبانی می‌کنن که پسوند‌هایی مثل mp3 و یا ogg از اون دسته هستن ... که mp3 استفاده‌ی بسیار بالایی داره.
+ که هر فرمتی سطح کیفیت متفاوتی داره. مثلا این مقاله در مورد «تفاوت بین کیفیت آهنگ ۱۲۸ با ۳۲۰ فایل های MP3» صحبت می‌کنه ... به نظرم یک بهترین کارهایی که میشه کرد اینه که فایل با کیفیت بالاتری رو برای پخش در وبلاگتون آپلود کنین.
+ راه بعدی‌ای که به نظرم میرسه و اگر قابلیت جاواسکریپت در وبلاگتون فعال هست ... می‌تونین آهنگ‌ها رو از سایت soundcloud پیدا کنین و کد پخشش رو در پست وبلاگتون جایگذاری کنین مثل این پست من ... تست کنین ببینین کیفیت صدای مناسبی داره یا نه ... ولی نه الان دیدم متاسفانه ما دیگه به این سرویس هم دسترسی نداریم ... ☹️
+ اگر هم به جوابتون نرسیدین یا سوالات مختلفی هم ذهنتون رو مشغول می‌کنه می‌تونین از طریق انجمن وبلاگ‌نویسان بیان سوالتون رو مطرح کنین و به ایده‌ها و نظرات بهتری برسین ... 😊🌹🌷
۲۶ مهر ۱۳۹۹

کار بسیار خوبی کردی که راجع این مشکلات حرف زدی امیدوارم همکارات بیان این پست رو مطالعه کنند 

یکی از مشکلات مهم دیگش مطالب توسط سایت های اسپمر گرفته میشه و اینجوری بازدید وبلاگ پایین میاد البته تعدادشون کم شده ولی بازم هست 

و اینکه ممنون از اینکه انجمن وبلاگنویسان بیان رو معرفی کردی

۲۶ مهر ۱۳۹۹
مرسی ... امیدوارم حداقل از بی حالی در بیان ...
+ درسته ... این وسط این سایت‌ها هم واقعا کار خنده‌داری انجام میدن ... اصلا همه چیز به هم ریخته هست ... 😁😂
+ خواهش می‌کنم ... مرسی از تو که وقت میذاری و امیدوارمون می‌کنی ... 😊🌹🌷
۲۶ مهر ۱۳۹۹

شما که توی این کارایید میشه بگید من قالبا رو چی کار کنم که عنوان پست ها رو به صورت چپ چین نشون بده؟ من پست انگلیسی میخوام بنویسم و عنوان انگلیسی به صورت راست چین یخورده نافرمه.

۲۶ مهر ۱۳۹۹
خب شما بسته به قالبتون ممکنه نیاز به کد خاصی داشته باشین ولی به صورت عمومی می‌تونین در فایل css قالبتون با اضافه کردن این کد، تمام عناوین موجود در قالبتون رو که از تگ h استفاده می‌کنن رو چپ چین کنین:
h1, h2, h3, h4, h5, h6 {
direction: ltr;
}
+ در ضمن سوالات بیشتری اگه دارین یا به جواب بهتر یا کامل‌تری نیاز دارین می‌تونین از طریق انجمن وبلاگ‌نویسان بیان سوالتون رو مطرح کنین و به ایده‌ها و نظرات بهتری برسین ... 😊🌹🌷

۲۶ مهر ۱۳۹۹

این فعالیت ادامه داره دیگه انشاالله؟؟!!

۲۶ مهر ۱۳۹۹
امیدوارم ... 😁😊😉
۲۶ مهر ۱۳۹۹

سلام

خوبی؟

من که خسته شدم، ولی چه فایده ، هیچ چیز معلوم نیست، فقط بلاتکلیفی ...

ولی خودمونیما، بخوایم گزارش مشکلات بیان بنویسیم میشه مقاله:/ اونم چندین صفحه نه، یه کتاب🤦‍♂️🤦‍♂️

۲۶ مهر ۱۳۹۹
سلام ... مرسی ... سلامت باشی ... خوبم ... 😊🌹🌷
+ درسته ... همه روی هم تاثیر میذارن ... یه جا باید از این چرخه خارج شد ...
+ درسته ... مشکلات زیاده ... نکات مثبت هم زیاده ... به نظرم انقدر که امید هست ... اعتراضی هست ... وگرنه یک سیستم متروکه بود تا حالا ...
۲۷ مهر ۱۳۹۹

این خستگی و بی حالی دقیقا حکایت حال من و شما هست...

۲۷ مهر ۱۳۹۹
موافقم ... کاملا هم همینطوره ... 👍😊🌷🌹
۲۷ مهر ۱۳۹۹

سلام

بازگشتت مبارک😊

۲۷ مهر ۱۳۹۹
سلام ... وقت بخیر ...
مرسی ... 😊🌹🌷
۲۷ مهر ۱۳۹۹

یه مشکل بزرگش عدم وجود ذخیره خودکاره :// هر دفعه من کلی چیز از دست میدم اونم با این سرعت اینترنت 

۲۷ مهر ۱۳۹۹
همینطوره ... واقعا خیلی اذیت می‌کنه موضوع ...
+ پس شما سعی کنین این عادت ذخیره رو در خودتون به وجود بیارین که بعد از هر پاراگراف یا بعضی خط‌ها ... ذخیره رو انجام بدین ...
۲۷ مهر ۱۳۹۹

سلام چطوری خوبی؟

پست خیلی محشریه ممنون

بیان باکس هم همینه از یه روزی به بعد دیدم همه دارن پست میزارن بیان باکس نمیاد واسشون منم هنوز همونجوریم :(

 

راستی من به یه سری دلایل اون وبو حذف کردم این یکی وب جدیدمه 

۲۷ مهر ۱۳۹۹
سلام ... مرسی ... 😊🌹🌷
من خوبم ... قربونت ... امیدوارم تو هم خوب باشی ... 
+ خب دنیا داره به روز میشه و بیان باکس به روز نمیشه ... دیگه دلیلش همینه ... 😁😂
+ بلاگ قشنگی درست کردی ... 😊
۲۸ مهر ۱۳۹۹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
چت درباره من تماس جعبه ابزارها آسمانی‌ساز لینک رسان موزیک‌ها 💙 برنامه وبلاگ CKEditor Quill TinyMCE Froala کانال آپارات