برک ۲۹ فروردین - وبلاگ یک پایگاه هست

به نظر من وبلاگ یک پایگاه هست، به این معنا که یک مکان امن برای انجام فعالیت و ارجاع می‌تونه باشه. حال این وبلاگ می‌تونه به صورت شخصی میزبانی بشه (مثل داشتن یک وردپرس روی یک هاست یا صفحه گیتهاب)، یا سرویس‌هایی مثل بیان یا بلاگر و در ساده‌ترین شکل خودش، یک دفترچه خاطرات باشه. در تمام این اشکال، ما قصد داریم پیامی رو ثبت کنیم که ممکنه مخاطبی داشته باشه و یا بدون مخاطب باشه. همه‌ی این‌ها تراوشات ذهن ما هستند. چیزهایی که می‌خواهیم از چارچوب ذهنمان خارج کنیم.

نیاز ما برای انتشار آنچه که در ذهن داریم و به اشتراک گذاشتنشان، روند ساخت کاغذ، دفتر، کتاب، صوت، فیلم، وبلاگ، پادکست، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام و ... رو به وجود آورد. این روند تا رسیدن به فیسبوک روند معمول و قابل تحملی بود و بعد از عصر شبکه‌های اجتماعی، روند انتشار سرعت زیادی به خودش گرفت. البته این موارد نسبی هستن و عصر وبلاگ‌ها هم برای کتاب‌های کاغذی چنین تفاوتی رو ایجاد کرد اما با این حال نیاز ما به کتاب و کاغذ همچنان پابرجا هست.

سرعت جابه‌جایی اطلاعات خارج شده از ذهن ما زیاد شده و به افراد بیشتری میرسه اما این بین مکان امنی برای خودمون متصور نیستیم. امروز فیسبوک آمد، فردا توییتر بعد تلگرام و بعد تیک تاک اما در این رقابت و تغییرات من به مکانی امن برای «خودم بودن» نیاز دارم.

نیازی به دیده شدن، یا پیشرفت در رقابت شغلی یا شبکه سازی و عقب نماندن از بقیه ندارم، مکانی که خیلی ساده، که تشکیل شده از افکار خودم باشه. همه‌ی این پیشرفت‌ها و استفاده از آن‌ها سر جای خودش، اما من یک جایی، با شکل و شمایل و سلیقه خودم رو دارم که مکان امن من هست.

اینجا با جزئیات، تامل و سلیقه خود می‌نویسم و آنجا اگر نیاز به ارجاع داشته باشم، به پست وبلاگ خودم یا دوستانم ارجاع خواهم داد. به نظرم وبلاگ پایگاه امنی برای زیستن در عصر اطلاعات و ارتباطات هست.

اینترنت گردی

تا به حال به ماهیت بینایی و نور دقت کردین؟ ما همه یک جورهایی آینه هستیم. آینه‌ تقریبا تمام طیف نور رو منعکس می‌کنه و ما یا اشیاء و چیزهای مختلف،‌ طیف یا محدوده مشخصی. مثلا میگیم چه ماشین سبز رنگ قشنگی! در صورتی که اون ماشین داره تمام طیف نوری رو از خورشید یا نور مصنوعی ما میگیره و رنگ سبز قشنگ رو بر میگردونه.

همینطور در مورد افکار ما (به نظرم) این موضوع صدق می‌کنه. اطرافیانمون فارسی صحبت کردن و ما تکرارش کردیم. اطلاعات مختلفی در دنیا به ما منتقل میشه (یا می‌تابه) و این ما هستیم که اون طیف مورد علاقمون رو فیلتر کرده و به شکل‌های مختلف مثل رفتار، گفتار و نوشتارمون منتقل می‌کنیم (رسانا هم هستیم).

اطلاعات مختلفی سرتاسر اینترنت وجود داره و من قصد دارم اطلاعاتی که برای من جالب بودن و از طیف من گذشتن رو اینجا، با شما به اشتراک بذارم، شاید نور جدیدی در شما هم شروع به تابیدن کرد.

پادکست بی پلاس

پادکست، وبلاگ یا کانال، این‌ها همه پایگاه‌هایی برای انتشار افکار ما هستن و به نظرم پادکست بی پلاس یک اثر ارزشمند و مفید برای دنیای وب فارسی هست. گلچین کتاب‌ها و ارائه شالوده‌ی مفیدی از اون‌ها کار واقعا ارزشمندی هست که باعث ارتقاء دانش مخاطب میشه. ما معمولا حرف از خوب بودن کتاب‌ها میزنیم، اما معمولا کمتر به دنبالشون میریم و یا وقتش رو پیدا می‌کنیم، اما آقای بندری و گروهش، به زیبایی این کار رو انجام و ارائه دادن.

 

این قسمت پادکست که در یوتیوبشون هم به صورت تصویری وجود داره ولی متاسفانه مستقیما در دسترس ما نیست، در مورد یکی از رئیس جمهورهای آمریکاست. داستانی شنیدنی و تاریخی که نکات و درس‌های بسیار جالب و زیبایی برای من داشت. به این فکر کردم که چطور فردی با وجود چنین بیماری سختی، ناامید نشد اما من با یک شکست ساده و شاید با چند حرف مخالف، سست بشم.

این موضوع که دنیا در آن زمان، نه فقط اروپا و آمریکا، ایران و ژاپن و چین و غیره در چه وضعی بودن و از کجا به اینجا رسیدن. این موضوعات که بحران‌ها برای همه هست و ما تمام دنیا نیستیم. کمک خوبی به دیدگاهم نسبت به درک زندگی کرد و اینکه آدم‌ها بت‌های موفقیت و اشتباه نیستن. آدم‌ها تشکیل شده از اتفاقات، داستان‌ها، خوبی‌ها، بدی‌ها، اشتباهات، موفقیت‌ها و خیلی چیزا هستن.

تصویر رزولت در ذهن من بازتاب کتاب‌های تاریخ و پیش داوری ظاهری من از چهره‌ی حیله‌گر یا استعمارگر این فرد بود، اما به کمک بررسی، تصاویر و سخنرانی‌های گردآوری شده در این پادکست، دیدگاهم تغییر کرد و چیزهای مختلفی از این فرد یاد گرفتم. واقعا چقدر خوبه که برای مخاطبانمون اثری مفید، آموزنده، ساده و قابل فهم ارائه بدیم.

لینک یوتیوب پادکست

 

راننده اسنپ مسعود کوثری

بعضی از مواقع که بلاگ گردی می‌کنم، به پست‌هایی بر می‌خورم که موضوع ماندگار و به دردبخوری رو نقل می‌کنن. موضوع ازدواج در سنین مختلف، اهمیت‌های مختلفی داره. بحث کردن و یاد گرفتن در مورد این موضوع برای من اهمیت داره و معمولا سعی می‌کنم اطلاعاتم رو در این زمینه بیشتر کنم و برای همین به دنبال کتاب‌های مختلفی در این زمینه بودم، اما روایت داستان در این پست باعث شد با یک کتاب خوب در این زمینه آشنا بشم و روایت پست به شکلی بود که با اهمیت و ارزش این کتاب هم آشنا بشم و بدانم موضوع این کتاب بیشتر مربوط به چه حوضه‌ای میشه و حالا کنجکاوم که این کتاب رو از طریق طاقچه خریداری و مطالعه کنم.

لینک پست راننده اسنپ

 

قالب‌های فرهان

اگر برنامه‌نویس وب باشین، و مخصوصا برنامه‌نویس فرانت، با نگاهی به قالب‌های فرهان، به وجد میاین. ریزه کاری‌‌هایی که در این قالب‌ها رعایت شده، واقعا زیبا و جذاب هستن. به عنوان مثال در یکی از قالب‌ها برای لایک کرد از افکتی استفاده کرد که قلبی با یک انیمیشن زیکزاکی به بالا میره و ناپدید میشه و یا قابلیت‌های کلیک در سی اس اس و یا ایجاد مودال به کمک تگ‌های details و summary که واقعا آموزنده هستن. اگر شما هم برنامه‌نویس وب هستین، مطالعه کد قالب‌های فرهان، می‌تونه نکات باحال و جذاب زیادی رو بهتون یاد بده.

لینک قالب‌های فرهان

برچسب‌ها
پیشنهادهای آسمانم

تا حالا۴ تا نظر داشتیم!

محمدرضا ...

یه پست با چند موضوع که در نهایت سرگیجه گرفتیم 😅

۲۹ فروردين ۱۴۰۲
بداهه برک همینه دیگه 😄🙏
۲۹ فروردين ۱۴۰۲

درود و سلام خوبی 😍 چقدر خوبه که این پادکست رو گذاشتی واقعا لذت بردم ! قشنگ بود و فکر میکنم کمی ذهنمو درگیر خودش میکنه ! خیلی جالبه که همچین پادکست هایی هستن ! واقعیتش من نمیدونستم و این پست خیلی خیلی مفید بود به نظرم و از طرف دیگه ، خیلی خیلی خیلی جا خوردم از دیدن اسم خودم در آخر پست و لینک قالب ها ، خوشحالم که کد ها رو تا حدودی مطالعه کردی و نظر خودت رو بیان کردی 🥺💗 باعث افتخاره ممنونم 💗

۲۹ فروردين ۱۴۰۲
درود و سلام فرهان جان 💗 به آسمانم خوش اومدی امیدوارم این وبلاگ برات مفید واقع بشه 🎆🌹😍
دنیای اینترنت وسیع و پر از جامعه‌ها و آثار ارزشمند و باحال هست، خوشحالم که لذت بردی. ما پادکست‌های باحال تقریبا زیادی میشه گفت داریم یکی دیگش می‌تونه «رادیو گیک» باشه. راستی صدات رو شنیدم، اهل موسیقی هم هستی، به نظرم پادکست خوبی می‌تونی بسازی با افکار و موضوعات باحالی که مد نظرته. اصلا شاید یکی از راه‌های ارائه و جذب همراه برای حرکت‌هایی که مد نظرته، همین ساخت پادکست و دست به دست شدنشون باشه، منم می‌تونم کمکت کنم.
واقعا جای تعجب نداره که از آثار فوق العاده و تلاش بی‌منتی که در سطح وبلاگستان انجام دادی یاد کردم، تو هم یکی از اتفاقات زیبای دنیای بزرگ اینترنت و وب فارسی هستی و چقدر خوشحالم که فردی با خلاقیت و توانایی‌ها تو رو در این محیط می‌بینیم. ممنونتم ❤️️🌹🙏
۲۹ فروردين ۱۴۰۲

درودی دوباره وقتت بخیر باشه😍😍💗 مرسی ممنونم 😍 100 البته که مفید هست ، مخصوصا این فرهنگ خوبی که اینجا وجود داره ، ایده ها ، شکل ها و ابزار ها مخصوصا خیلی خوبن ! 💗😍😍  و از همه باحال تر دید خودت نسبت به وبلاگ نویسی رو دوست دارم 😍👍 و خب فکر میکنم از اینجا خیلی چیزا یاد بگیرم 😍👍 

بله بله ، رادیوگیگ رو توی یوتیوب دنبال میکنم ! خداروشکر که جادی هم ازاد شد و خب فکر میکنم همین آخریا هم باز یکی دوتا پادکست داده بود که یکیش در مورد همین gpt بود که گوشش دادم و جالب بود !

مرسی ، واقعا؟ یعنی برای پادکست ساختن خوبه؟ خیلی خوب میشه اگر بتونیم برای پادکست همکاری کنیم 😍 خیلی به نظرم ایده قشنگیه😍👍 واقعا ممنونم مرسی ازت خیلی لطف داری 💗 در قیاس با کارایی که تو کردی چیزی نیست ولی مرسی بازم 😍😍😍💗💗 ازت ممنونم ! 

 

در مورد پادکست! منم همیشه خیلی دوست داشتم پادکست بسازم ولی خب تاحالا فرصتش نشده بود ورود کنم بهش ! ولی واقعا خوب میشه بشه پادکست های خوبی رو حداقل در سطح اینترنت بارگذاری کنیم 😍👍

۳۰ فروردين ۱۴۰۲
درود فرهان جان، مرسی وقتت بخیر 💗
مرسی ازت، لطف داری، کلا محیط وبلاگنویسی رو دوست دارم، آدم‌ها و نوع فعالیت یه جورهایی برام طبیعی و خاص هستن. من که از کدهات خیلی چیزا یاد گرفتم.💗👍
رادیو گیک و محتواهای مختلف دیگری هم هستن که الان حضور ذهن ندارم ولی متنوع و خیلی باحال هستن و به نظرم خیلی جا برای اضافه شدن داره.

آره، صدای جذابی داری، راستش من دو باری حداقل سعی کردم فایل صوتی منتشر کنم و این نمونه اش. صدای پر انرژی و سر حالی داری که مخاطب دوست داره به حرفات گوش بده و به نظرم می‌تونی پادکست خوبی رو ارائه بدی. من صدای مناسبی ندارم ولی می‌تونم چند قسمت صحبت کنم و در زمینه‌ی محتوا، جمع‌آوری اطلاعات و ایده پردازی و تدوین باهات همکاری کنم.
۳۱ فروردين ۱۴۰۲

درود بر محمد رضای عزیز 🥺💗

شنیدن این از تو حس خیلی قشنگی داره 🥺😍

100 البته کاملا موافقم که 🥺👍 که میشه بیشتر و با کیفیت تر هم باشهههههههه😍😍

فداتشمممممممممممممم خیلی ممنونم گوشات قشنگ میشنوه 😍👍👍

صدات رنگش قشنگه که ، فقط باید تُن صدات رو بالا تر ببری و یکمی از او یه نواختی خوندن متن در بیای وگرنه صدایه خوبی داری به نظرم حداقل گوش موسیقیایی دروغ نمیگه 🥺😍👍

چه خوب 😍 پس نظرت چیه یه وبسایت بزنیم و در مورد علم و برنامه نویسی (از دید من یعنی توسعه دهندگی!) روایتگری کنیم؟

این پست رو از سیتپور ببین !

به نظرم خیلی قشنگ میشه که بشه در مورد علم ، برنامه نویسی و مسائل تخصصی رشته هامون روایتگری کنیم ! البته منظورم از روایتگری رو میتونی از این پست ببینی 🥺😍 : کلیک کن البته اگر هم حوصلت نمیشه بخونیش ! یا وقتشو نداری خودم میخوام تا شب این پست رو بخونمش! یعنی تبدیلش کنم به فایل صوتی و میزارمش تو وب ! میتونی از اون استفاده کنی 🥺👍 در هر صورت چیز جالبیه 😍👍

۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود فرهان جان ... فدات 💗
آره تن صدای من کمه و زیاد هم حرف نمی‌زنم ... ولی میشه روش کار کرد ... چه تحلیل خوبی کردی ... مرسی 👍
به نظرم یک وبسایت در حال حاضر گزینه‌ی مناسبی نیست و تمام کارها در بلاگ قابل پیاده‌سازی هست اما ساخت پادکست و مهم‌تر از اون ساخت ویدیو و محتوای تصویری قابلیت روایت خیلی بهتری داره و مخاطب بیشتری رو می‌تونه به خودش جذب کنه.
۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
چت درباره من تماس جعبه ابزارها آسمانی‌ساز لینک رسان موزیک‌ها 💙 برنامه وبلاگ CKEditor Quill TinyMCE Froala کانال آپارات