به مناسبت روز بلاگستان فارسی

دیروز ۱۶ ام شهریور روز بلاگستان فارسی بود. دقیقا ۲۳ سال ۱ روز پیش یک دانشجوی رشته‌ی کامپیوتر به اسم سلمان جریری اولین پست وبلاگی به زبان فارسی رو در اینترنت منتشر کرد. راستش داشتم به این فکر می‌کردم که چرا روز فیسبوکستان فارسی رو نداریم، یا اینستاگرام فارسی و یا تلگرامستان فارسی رو نداریم، در انتها فقط به یک جواب رسیدم و اون هم اینکه تمام این‌ها تنها و تنها یک ابزار هستن ولی وبلاگنویسی یک فرهنگ و هویت هست. ما به اینکه وبلاگنویس هستیم افتخار می‌کنیم و باهاش خاطره داریم،‌ لمسش می‌کنیم، شکلش میدیم و دوستش داریم.

اگه بخوام خاطره‌ای از اولین روز وبلاگنویسیم بگم:‌ تیرماه سال ۱۳۹۱ با وبسایتی به نام «web-project.ir» شروع به نوشتن کردم، اون موقع نمی‌دونستم دارم وبلاگنویسی می‌کنم اما اونجا بود که شروع به جمع‌آوری و انتشار محتوا در وب فارسی کردم. اون وبسایت ادامه پیدا نکرد و ادامه‌ی وبلاگنویسی من در بلاگفا و بعد هم میهن بلاگ و حالا در بیان رقم خورد اما همین که امروز هم وبلاگ می‌نویسم خودش نشان میده که چقدر از انجام اینکار لذت می‌بردم.

شما هم به مناسبت این روز خاطره‌انگیز ... خاطره‌ای از وبلاگنویسیتون بنویسین یا در کامنت‌ها برام بنویسین.

برچسب‌ها
پیشنهادهای آسمانم

تا حالا۱۶ تا نظر داشتیم!

محمدرضا ...

شما میهن بلاگ رو یادتونه؟ زمانی که باشگاه نویسندگان برتر رو راه انداخته بود و عضویت در اون مساوی بود با اضافه شدن لایک و دیس لایک و امکانات دیگه... اولین وبلاگ های من توی میهن بلاگ ساخته شدند. 

۱۷ شهریور ۱۴۰۳
آره یادش بخیر ... چه شور و شوقی ایجاد شده بود ... همه با عشق و علاقه فعال بودن و می‌نوشتن و چقدر حس و حال خوبی داشت ... امیدوارم در آینده هم چنین حس و حال‌هایی رو دوباره به شکل جدید تجربه کنیم ...
۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دستش درد نکنه 

۱۷ شهریور ۱۴۰۳
واقعا وبلاگنویسی داستان آدم‌هاست ... افراده ... ن سرویس‌ها ... از اینجا بود که آدم‌ها جدای از مجموعه‌ها جایگاه پیدا کردن و شروع به دیده شدن کردن ...
۱۷ شهریور ۱۴۰۳

از رونق افتاده

۱۷ شهریور ۱۴۰۳
متاسفانه همینطوره ... ولی خداروشکر نمرده هنوز ... با فکر و فعالیت و همکاری درست میشه بهترش کرد ...
۱۸ شهریور ۱۴۰۳

سلام!

اواخر دهه هشتاد بود. هشتاد و هشت یا هشتاد و نه فکر‌ کنم.

یه معلم زبان داشتیم که وبلاگ ساخته بود و داخلش مطالب و بازی‌های فوق برنامه قرار می‌داد. 

نظر می‌گذاشتیم و به چالش‌ها پاسخ می‌دادیم و اون هم اسم و عکس دانش آموزایی که به چالش‌ها جواب درست می‌دادند رو توی همون وبلاگ منتشر می‌کرد.

 

به بچه‌های امروز که بگی بهت می‌خندن ولی چه عشقی می‌کردیم عکسمون رو می‌دیدیم.

 

۱۷ شهریور ۱۴۰۳
سلام مهران جان ... امیدوارم که عالی باشی ...

خیلی خوب می‌دونم چی میگی ... انگار یه دنیای دیگه بود ... انگار دنیا رو بهمون میدادن ... یادش بخیر ...
۱۸ شهریور ۱۴۰۳

چندین ساله توی بیانم و ناخودآگاه با دیدن این پست دلم‌واسه حال و هوای بیان قبل تنگ شد. 

 

۱۷ شهریور ۱۴۰۳
دل همه‌ی ما برای اون دوران تنگ شده ...
۱۸ شهریور ۱۴۰۳

سلام . والا من یادم نمیاد اولین پستم چی بوده . فقط چیزی که یادمه ، یک وبلاگی بود فکر کنم به اسم بلاگ اسکای ، ی همچین چیزی . ی مدتی مطالبی توی اون می نوشتم . بعد رفتم بلاگفا . تو بلاگفا هم زیاد فعال نبودم . تا این که چند سال پیش بلاگفا ترکید .

بعدش مهاجرت کردم به بیان . اینجا هم زیاد فعال نیستم . 

راجع به اولین پست بلاگی ، برام جالب بود . 23 سال پیش . خیلی ها . یعنی سال 1380 . حالا اولین پست ایشون راجع به چه چیزی بوده ؟ شما دیدی اولین پست رو ؟

۱۸ شهریور ۱۴۰۳
سلام امیر جان ... امیدوارم حالت خوب باشه ...

الان فکر می‌کنم اکثر ماها ... آواره از این سرویس به سرویس دیگه بودیم ... چه وضعشه ... یه جای ثابت هر کسی باید داشته باشه ...

پستش رو دیدم ... این وبلاگشه ... می‌تونی پیداش کنی ... اولین پستش کلا بیان و تعریف وبلاگ بود و گفت کلا دارم می‌نویسم اینجا و شروع کردم ...
۱۸ شهریور ۱۴۰۳

من اولین بار وبلاگ نویسی رو در سال 94 با شرکت تو مسابقه وبلاگ نویسی شروع کردم و بعد کمی جستجو به بلاگفا رسیدم. بعدش میهن بلاگ و در نهایت برای روزمره نویسی بیان. یادمه هیچکدوم از سرویس ها راضیم نمیکردن و به مزخرف ترین سرویس ها هم سر زدم و توشون وبلاگ ایجاد کردم تا امکاناتشون رو تست کنم.

البته الان هیچکدوم دیگه وجود ندارن ولی جالبه بدونید آدرس اولین وبلاگ من nohommotevaseteh.blogfa.com بود 😂 و به خاطر همین آدرس غیرمرتبط با موضوع وبلاگ هم رد شدم 😂🥲 موضوع من مشاهیر و فلاسفه ایرانی بود

۱۸ شهریور ۱۴۰۳
سلام فاطمه جان ... امیدوارم خوب و عالی باشی ...

چقدر پیر شدیم توی این وبلاگ ... خیلی وقته که گذشته از اولین پست‌های ماها انگار ...

چه اسم وبلاگ طولانی‌ای هم بوده ... واقعا هم مربوط نبود ولی خب تجربه شد دیگه ...
۱۸ شهریور ۱۴۰۳

فقط یه چیزی (البته با بغض) می‌تونم بگم: یادش بخیر... 😔

۱۸ شهریور ۱۴۰۳
سلام مهدیار جان امیدوارم که حال و روزت خوب باشه 

به خوشی یادش بخیر ... ولی نباید بزاریم که برامون حسرت و بغض بشه
۱۹ شهریور ۱۴۰۳

یاد اون قدیما بخیر

هنوزم وقتی تو اینترنت مطلبی رو جستجو میکنم و به مطالب وبلاگ های بیان و بلاگفا میرسم که مال اوایل دهه نود و حتی دهه هشتاد هست به حس و حال اون زمان فکر میکنم

هنوز زندگی معنای خودش رو داشت

۱۹ شهریور ۱۴۰۳
واقعا یادش بخیر ... ولی خب قرار نیست توی گذشته بمونیم ...
مسلما تغییر می‌کنه همه چیز و مهم اینه که کی این تغییر رو ایجاد می‌کنه و اون میشه استاندارد جدید ...
به نظرم معنا رو ما می‌سازیم ... اگر بقیه نساختن ... خودمون باید دست به کار بشیم ... بالاخره یکی باید یه کاری بکنه دیگه ...
۲۰ شهریور ۱۴۰۳

بله درسته پیر شدیم ظاهرا ...........

من هنوزم دلم میخواد بیام و وبلاگ ها رو بخونم ولی متاسفانه اکثر اونایی که میشناختم رفتن

به یک جنبش نیاز داریم برای احیای بیان

۱۹ شهریور ۱۴۰۳
توی این فضا دیگه با تجربه شدیم ...
آره واقعا ... نیاز به یه حرکت جدید داریم ... یه مسیر جدید و ماندگار و مدرن ...
۲۰ شهریور ۱۴۰۳

سلام ارادتمندم؛ به همچنین داداش.

همون طوری که دیگه جامعه، اون جامعه ۱۰-۱۵ سال پیش نیست، همون طورم مخاطبین ما (به شرطی که مخاطبی هنوز مونده باشه) هم دیگه اون مخاطبین قبلی نیستن ولی اوجش اون‌جاست که خودِ ما هم دیگه اون آدمای قبلی نیستیم. من اگه روزی با حوصله می‌نشستم پست‌های سریالی درباره لکنت زبون می‌نوشتم و به یکی‌یکیِ کامنتا جواب می‌دادم و کامنتای چرت‌وپرتِ اره و اوره و شمسی‌کوره رو هم ندیده می‌گرفتم، امروز یه دونه ریل تو اینستا می‌خوام بذارم جونم در میاد، تازه همونم مخاطبم حوصله نمی‌کنه بیشتر از ۴ ثانیه‌اش رو ببینه و بیشتر از خط اول کپشنم رو هم نمی‌خونه! از اون طرفم واقعاً حوصله‌ام نمی‌کشه کامنتای یه مشت تخیلی که تو یه سیاره دیگه زندگی می‌کنن رو تحمل کنم و سعی کنم با خاموشی پیشه کردن جوابشون رو بدم.

حسرت و بغضمون شده، فقط سخته باور کنیم که دیگه هیچی شبیهِ چند سال پیش نیست...

۱۹ شهریور ۱۴۰۳
ارادت مهدیار جان ...

آره ... می‌دونم چی میگی ... دیگه عادت‌ها و روش‌ استفاده عوض شده و این رو به وجود آوردن ... اینطور نیست که همینطور بود و خواهد موند ... به هر حال یکی یه راهی پیدا می‌کنه و جا میندازه و اگه نیازهای آدمها در اون پاسخ داده بشه طرفدار پیدا می‌کنه ...

باید هم همینطور باشه .... باید تغییر کنه ... درسته بد تغییر کرد ولی انشالله تغییر درستی هم می‌کنه ...
۲۰ شهریور ۱۴۰۳

مرداد سال ۸۲ در یک سایتی با چیزی به نام وبلاگنویسی آشنا شدم. اولین وبلاگم در پرشین‌بلاگ بود. آن را نیمه رها کردم و در همان پرشین‌بلاگ «مرا آفرید آنکه دوستم داشت» مهر ۸۲ متولد شد و کوچ به بلاگفا و ترس از دست رفتن نوشته‌ها باعث شد دامین بخرم. تا همین امروز می‌نویسم. (havaarsir) 

سال ۴۰۱ با چند ویلاگنویس در بیان آشنا شدم. به سفارش یکی از ایشان امسال وارد بیان شدم. نمی‌دانستم بیان انقدر فعال است و اصلاً همان سال ۹۲ اگر می‌دانستم دست به جیب نمی‌شدم. القصه شما را مدتی است خاموش می‌خوانم. پست قبلی خواستم دست بلند کنم، زنگ خورد. این پست گفتم دست بلند کنم که چه خوب کسی مثل من معتقد است وبلاگ ساحتی است متعالی.

۲۰ شهریور ۱۴۰۳
سلام دوست من ... امیدوارم که حالتون خوب باشه

پس شما از قدیمی‌های وبلاگ فارسی هستین،‌ باعث افتخارمه که شما رو اینجا می‌بینم و باهاتون آشنا شدم ...
چه اسم جالبی هم برای وبلاگتون انتخاب کردین.

خیلی خوش اومدین به جمع بیانی‌ها ... البته درستش وبلاگنویس‌های ساکن بیان هست ... به نظرم دامنه شخصی نوشتن بهتره برای وبلاگنویسی ولی خب شبکه فعالی برای به اشتراک گذاری پست‌ها وبلاگی نداریم برای همین یه کم احساس تنهایی به آدم دست میده به همین خاطر فعلا بیان مناسب‌تره برای فعالیت ...

خداروشکر ... القصه با شما آشنا شدیم ... خوشحالم که همچنان می‌نویسین و از حضورتون می‌تونیم استفاده کنیم و به نظرم این هم‌نظری‌ها و همفکری‌ها در این جمع‌های وبلاگی، روزی منتهی میشه به یک حرکت و جمع موثر که کارها و آثار قابل ستایشی از خودشون به جا میذارن.
۲۰ شهریور ۱۴۰۳

وبلاگ‌نویسی حیف شد

۲۱ شهریور ۱۴۰۳
اون دوران وبلاگنویسی واقعا حیف شد ...
۲۲ شهریور ۱۴۰۳

سلام مجدد و سپاسگزارم 🙏 

۲۲ شهریور ۱۴۰۳
سلام و عرض ادب ... منم سپاسگذارم از شما
۲۲ شهریور ۱۴۰۳

سلام 
دلم میخواد یک روز برسه که وبلاگ نویسی بشه مثل چندسال پیش تا دوباره با نوشتن شور و شوق و آرامش بهم منتقل بشه  وهمه ما برامون نشه که یه روز بگیم یادش بخیر چه دورانی داشتیم و همیشه وبلاگ نویسی باشه یه تجربه برامون

۲۶ شهریور ۱۴۰۳
سلام ... وقت بخیر

منم امیدوارم اون حس و حال به شکل جدیدی دوباره برگرده و حس خوبی داشته باشیم همه ما ...
۲۷ شهریور ۱۴۰۳

سلام.سلام.سلام

خیلی خوبه که از وبلاگ نویسی به عنوان یک *فرهنگ* یاد کردید.

من خیلی دوست داشتم وبلاگ داشته باش، با هزار بدبختی درستش کردم، سال ۹۹ بود، هرچی از دستم میومد می نوشتم😂.

۳۰ شهریور ۱۴۰۳
سلام ... وقت بخیر

همین اعتقاد رو دارم چرا که آدم‌های این محیط مجموعه رفتارها، تعاملات و فعالیت‌هایی دارن که باهاش زندگی می‌کنن و سبک و سیاق خودشون رو دارن و آدم‌های عادی و معمولی نیستن که همه جا پیدا بشن.

منم اوایل اینطوری بودم ... موضوع خاصی نداشتم و فقط می‌دونستم که باید یه چیزی منتشر کنم ... ولی کم کم آدما شکل میگیرن دیگه ... خوشحالم که اینجا می‌بینمت امیر جان.
۳۰ شهریور ۱۴۰۳
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
چت درباره من تماس جعبه ابزارها آسمانی‌ساز لینک رسان موزیک‌ها 💙 برنامه وبلاگ CKEditor Quill TinyMCE Froala کانال آپارات