برک ۲۴ تیر - عزاداری در گذر زمان

این روزها مراسم عزاداری محرم در حال برگزاری هست و اگر به ده یا پانزده سال قبل برگردم تفاوت‌های معناداری رو در مقایسه با این روزها می‌بینم. اون روزها اگر به زمان دسته‌روی و نوحه‌خوانی می‌رسید، تنها کودکان معدودی بودن که خارج از مسجد دیده می‌شدن و تقریبا همه به جز کسانی که شام رو آماده می‌کردن، مشغول عزاداری بودن، مغازه‌ها بسته و خانه‌ها خالی بود.

اما دیروز و میشه گفت چند سال اخیر این رفتار اجتماعی تغییر کرده، در حین دسته‌روی مغازه‌های باز و افرادی که تنها برای تماشا آمدند رو می‌بینین. قضاوتی در مورد درستی یا نادرستی این موضوعات ندارم تنها به عنوان یک شاهد گذر زمان در تعجبم که چقدر جامعه از آنچه که بوده تغییر کرده.

با این حال امکانات موجود و پوشش و آرایش آدم‌های حاضر هم تغییر کرده، بلندگوها و طبل‌های بهتر و با کیفیت‌تر و با تمام این اوصاف، محرم تبدیل به تنها گردهمایی سراسری سالانه ما ایرانی‌ها شده که سالی یک بار می‌تونیم بیشتر افراد جامعه رو یکجا و دور هم ببینیم.

فرا رسیدن محرم رو بهتون تسلیت میگم.

برچسب‌ها
پیشنهادهای آسمانم

تا حالا۵ تا نظر داشتیم!

محمدرضا ...

من خودم دو شب اول تماشاگر بودم و می‌گفتم چقدر عزاداری عوض شده و اهمیت نمی‌دن

تا اینکه شب سوم زنجیر از گنجه بیرون آوردم و رفتم وسط دسته عزاداری زنجیر زدن. دوباره مزه کودکی اش برگشت برام. حالا امشب هفتمین شبی بود که از بعد نماز مغرب تا ساعت ۱۰ (تایم عزاداری هیئت) هر شب زنجیر می زنم و منتطر شب بعدی‌ام

۲۴ تیر ۱۴۰۳
چه فکر جالبی کردین، آدم وقتی برای خواسته‌ها و اعتقادات خودش اقدام میکنه، دیگه درگیر حرف‌ها و افکار محیط نمیشه و از کارش رضایت کافی رو به دست میاره، درود بر شما.
۲۵ تیر ۱۴۰۳

سلام 

آره این تغییرات منفی که در جامعه بوجود اومده و مخصوصا به مراسم عزاداری هم نفوذ کرده باعث تأسف و ناراحتی بیشتر مومنین میشه. من هم امشب رفتم هیئت و کمک امام زمان عج خون دل خورم . هنوز هم ریکاوری نشدم. لعنت به بی حجابی و بدحجابی 

۲۵ تیر ۱۴۰۳
سلام، انشالله عزاداریتون قبول باشه ...
۲۵ تیر ۱۴۰۳

واقعا هیچی شور و شوق گذشته رو نداره و من فکر می‌کنم که همه‌ی اینا به خاطر کروناست... زندگی قبل از کرونا واقعا رنگ و بوی باحال تری داشت...

۲۵ تیر ۱۴۰۳
سلام امیر جان، امیدوارم که خوب باشی.

واقعا کرونا تاثیر سنگینی روی جامعه گذاشت، بعضی چیزا اصلا از کرونا باب شد.
۲۵ تیر ۱۴۰۳

من امسال اصلا وقت نکرده بودم که برم عزاداری برخلاف سال قبل.

ولی دیشب به لطف مادربزرگم و دوستاش تونستم برم و خیلی حس خوبی داشت.

بالاخره هر کسی دیدگاهی داره درباره ‌ی این عزاداری ها، و حس متفاوتی می‌ده به هر آدمی.

۲۵ تیر ۱۴۰۳
واقعا در جمع بودن حس مثبتی به آدم میده، البته اگر دید منفی بهش نداشته باشین،

موافقم، جمع این دیدگاه هاست که جامعه رو میسازه و غنی میکنه
۲۵ تیر ۱۴۰۳

متاسفانه من هیچی به جز ریا ندیدم توی هیئت های عزاداری ...

.

.

.

محمدرضا خیلی کمرنگ شدی

۲۶ تیر ۱۴۰۳
اصلا آدم وارد این جمع‌ها میشه، از نظر روحی اذیت میشه، چقدر چشم هم چشمی و رقابت و نمایش ...

چه عرض کنم دوست من، از اولش هم پر رنگ نبودم، مرسی که به یادم بودی.
۲۶ تیر ۱۴۰۳
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
چت درباره من تماس جعبه ابزارها آسمانی‌ساز لینک رسان موزیک‌ها 💙 برنامه وبلاگ CKEditor Quill TinyMCE Froala کانال آپارات