وبلاگ نویسی در سال ۱۴۰۳

تقریبا یک سال قبل پستی با عنوان «وبلاگ یک پایگاه هست»‌ نوشتم و از اهمیت وبلاگ و نیاز به وجودش گفتم. حالا بعد یک سال می‌خوام دوباره به وبلاگ و وبلاگنویسی نگاه کنم و از منظر خودم به این سوال پاسخ بدم که: «آیا وبلاگ نویسی در سال ۱۴۰۳ ارزش وقت گذاشتن دارد؟ یا خیر».

وبلاگ و نوشتن همچنان هم برایم یک پایگاه هستن. وقتی خوشحالم یا ناراحتم یا حس و حالی عادی دارم همچنان نوشتن از خودم و چیزهایی که برایم اهمیت دارن، زیبا و آرامش بخش هست. شاید مدت‌ها از نوشتن دور باشم اما در ذهنم نوشتن جریان دارد. وبلاگ نویسی برایم یک سبک زندگی هست،‌ یک طرز فکر و نوع نگاه به زندگیست. مناظر، پیش آمدها، آدم‌ها و در مجموع آنچه که در من می‌گذرد را به زبان نوشتن در ذهنم معنا می‌کنم. انگار که آنچه که می‌بینم قرار است تبدیل به نوشته شوند و اینطور در ذهنم معنا می‌شوند.

تقریبا یک ماه از آغاز سال ۱۴۰۳ خورشیدی میگذره ( سال نو مبارکتون باشه ) و می‌خوام به این سوال پاسخ بدم که با وجود تمام پیشرفت‌های دنیای اینترنت و ابزارهای ارتباطی مثل تلگرام و اینستاگرام و ... آیا همچنان نوشتن در فضای وبلاگستان فارسی دارای اهمیت و ارزش نوشتن هست؟!

از منظر محبوبیت و تعدد مخاطب

مسلما شما اگر محتوای مناسب و با کیفیتی رو با تبلیغات و بازاریابی مناسبی ارائه بدین، در هر پلتفرمی به محبوبیت قابل توجهی می‌رسین. همونطور که می‌دونین خیلی از ما برای رسیدن به پاسخ سوالاتمون وارد نوار جستجوی گوگل در گوشی‌های هوشمندمون میشیم و در نهایت وارد وبسایت یا وبلاگی برای رسیدن به نیازهامون میشیم. پس مخاطب برای وبلاگ‌ها نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر شده اما وبلاگ‌ها به روش سنتی تبادل لینک و فید سرویس دهنده و وبلاگنویس‌های دیگر همچنان به دنبال جذب مخاطب هستن که این روش تقریبا منسوخ شده و بهتره نسبت به تغییرات واکنس مناسب بدیم.

از منظر کسب و کاری و شغلی

می‌تونیم به وبلاگ به عنوان یک کسب و کار تولید محتوا هم نگاه کنیم، در صورتی که دارای ساختار و برنامه‌ای مشخص برای تولید ارزش و درآمد باشه. وبلاگ‌های مختلف داخلی و خارجی برای مثال وجود دارن مثل زومیت و Engadget که یک وبلاگ ساده بودن. همینطور وبلاگنویسی آغاز و رزومه‌ای خوب در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ می‌تونه باشه و از این لحاظ هم وبلاگنویسی رو یک فعالیت ارزشمند برای امسال می‌کنه.

از منظر ارتباط اجتماعی

معمولا و مخصوصا در این سال‌ها مخاطبان خاص وبلاگ و وبلاگ‌نویسان از طبقه افراد تحصیل کرده و فرهیخته و کتاب خوان جامعه تشکیل میشن و کمتر در این فضا افراد بی محتوا و به دور از فکری رو شاهد هستیم. دانشجوها، مهندس‌ها،‌ برنامه‌نویس‌ها،‌ پزشکان، صاحبان کسب و کار، فعالین اجتماعی، علاقه مندان حوزه فیلم و سریال و غیره و در یک کلام افراد ارزشمندی در این فضا مشغول فعالیت هستن و حضور در این محیط به خودی خود باعث افزایش سطح دانش و جهان بینی و همینطور برقراری ارتباط با این افراد میشه که این مورد هم به ارزشمندی وبلاگنویسی برای امسال کمک می‌کنه.

نتیجه گیری

حقیقتا هر فعالیتی فواید و مضرات خاص خودش رو داره و خیلی از مواقع وبلاگنویسی، حس و حالی فرسایشی ممکنه به ما منتقل کنه اما در مجموع وبلاگ نویسی رو می‌تونم یک فعالیت ارزشمند در زندگی بدونم که ارزش وقت گذاشتن رو داره به شرط اینکه بدونیم برای چه چیزی داریم وبلاگ می‌نویسیم و با خودمون صادق باشیم. وبلاگنویسی برای همه‌ی ما مناسب نیست و به نیازهامون پاسخ نمیده اما با نگاهی درست به ماهیت این فعالیت و شناخت مناسب از خودمون، می‌تونیم تبدیل به وبلاگنویسی بهتر در زمینه‌ای که می‌نویسیم، بشیم.

حالا به نظر شما وبلاگنویسی برای امسال همچنان ارزش وقت گذاشتن داره؟

برچسب‌ها
پیشنهادهای آسمانم

تا حالا۶ تا نظر داشتیم!

محمدرضا ...

سلام ، وبلاگ من نه توی سرچ گوگل بالا میومد

نه تعداد بازدید هارو نشون میداد.. نه مطالب جدیدش برای بقیه نمایش داده می‌شد.. ناچارا سه سال سابقه رو حذف کردم و روز از نو.. منتها اینبار بجای روزمره نویسی و شخصی نویسی یک موصوع خاص رو دنبال میکنم

سلام ، سال نو مبارک

۳۱ فروردين ۱۴۰۳
سلام، وقت بخیر
چه وضع عجیبی داشت وبلاگتون ... آمار که مدت‌هاست مشکل داره ولی اینکه توی نتایج گوگل نمیومد عجیب بود
فکر خیلی خوبی کردین برای شروع مجدد ... درود بر شما ... براتون آرزوی موفقیت می‌کنم.
مرسی ... سال خوبی داشته باشین.
۳۱ فروردين ۱۴۰۳

وبلاگ نویسی برای داشتن رزومه و تمرین نوشتن خیلی خوبه و جواب ده هست. منی که بدون هدف نوشتم می‌تونم یک سری تغییرات بزرگی رو داخل خودم ببینم. سرعت تایپم خیلی خیلی بیشتر شده و متن‌هایی که می‌نویسم هم خیلی بهتر شدن. نمی‌تونم بگم که الان خوبه ولی می‌تونم بگم که نسبت به ۵ ۶ سال قبل خیلی خیلی بهتر شده و می‌شه رشدم رو در این زمینه ببینم.

 

زومیت مگه زیرمجموعه زمجی نیست؟ به نظرم که خیلی سایت خوبی بوده از اول و هدفش هم مشخص بوده. 

۳۱ فروردين ۱۴۰۳
موافقم امیر جان ... وبلاگنویسی تاثیرات میشه گفت مهمی توی زندگی ما گذاشت و واقعا فعالیت ارزشمندیه.

زومجی زیرمجموعه زومیت هست ... اول زومیت بود و بعدها زومجی رو معرفی کردن ... همینطوره واقعا توی کارشون خوب عمل کردن.
۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

سلام ، یه وقتایی وبلاگ نویسی برات قشنگ و خارج از هر موضوع و موقعیت دیگه جذابیت داره . منم جز همین ادمام که نوشتن با من یکی شده و عاشق وبلاگ نویسی هستم :)

۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام یاسمن، وقتت بخیر
آره اصلا وبلاگ نویسی یه سحر خاصی داره که ما رو به خودش جذب کرده، با تمام مشکلاتی که داره حسابی ازش لذت می‌بریم.

۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

وبلاگ نویسی در دنیا هنوزم سرپاست. مثلا مدیوم یه وبلاگ نویسی استثنا هست و حالا یکم رفته به سمت محتوای حرفه ای. اما اگر سایت های وبلاگی مثل substack رو سر بزنی میبینی مردم دنیا مثل اینجا دارن درباره روزمره شون می‌نویسن یا تجارب خودشونو منتقل می کنن.

من یه مدته اونجام راوی اغلب مطالب اونجا اول شخصه یعنی مثلا من این کار کردم. یا طبق سه سال کار من در فلان شرکت یا فلان کتابی که خوندم. و واقعا بعصی مطالبش خیلی خوبه. 

متاسفانه فضای امنیتی اطراف اپلیکیشن های ایرانی باعث شده کسی به فکر ارتقای وبلاگ نویسی و به شکل اپلیکیشن خوانی نره.

وگرنه substack با خرید اشتراک داره درآمد کسب می کنه و حدود یک میلیون عضو خبرنامه فعال داره. اتفاقا یه خواننده متن هم داره مثل کاری که شما کردید. فکر کن داخل ماشینی و یه مقاله رو برات بخونن - من خودم اهل پادکستم. ولی پادکست درباره هر موضوعی نیست.

یه ربات که یه مقاله را برات بخونه و تو داخل ماشین بری سر کار و درباره جدیدترین رویداد اپل مثل مقاله یا پستی رو گوش بدی.

در کل این محصول چیزی باید باشه که فقط بک لینک برای سایت گرفتن نباشه. میشه یه هوش مصنوعی ارتقا داد و براش لغت نامه تعریف کرد که فارسی را روون تر بخونه. 

متاسفانه انحصار طلبی سایت های فارسی و امنیتی بودن و سخت بودن قانون حفظ حریم خصوصی کاربر چنین پروژه ای به صورت بالقوه شکست خورده کرده.

 

جمله ها یکم ویراستاری لازمه که چون طولانی و ریز هست، حوصله و وقت و چشمی براش نیست محمد رضا جان

۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام ... وقتتون بخیر
همینطوره ... وبلاگنویسی به عنوان یک فعالیت مفید و ارزشمند و به صورت عادی و حرفه‌ای سالیان سال هست که وارد زندگی ما انسان‌ها شده
با ساب استک آشنا نبودم ... چقدر جذاب ... مرسی از اطلاعات مفیدتون
ساختار جذاب و درستی برای محتوای آنلاین داره و خیلی خوشم اومد ازش

با جمله‌ی «متاسفانه انحصار طلبی ... » شما موافقم ... ما در اینجا با چنین چالش‌هایی مواجه هستیم و برای همین هم یک جورهایی هست که ناشران صاحب سبک محتوا عموما به پلتفرم‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام مهاجرت کردن.
مرسی از وقت و تجربه و دانشتون که با ما اینجا به اشتراک گذاشتین 🙏🌱
۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

 به این نتیجه رسیدم نمیشه وبلاگ نویسی رو ترک کرد. در نهایت جاییه که قلمرو امن خودته و کسی نیست قضاوتت کنه :)

۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاملا باهاتون هم نظرم، یه جورایی وبلاگنویسی بخشی از وجود ما میشه و نمی‌تونیم کنارش بذاریم.
۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

سلام و درود 
وبلاگ نویسی  برام طوری شده که  یه وقتی از زندگیم رو بهش اختصاص دادم بخاطر علاقه ای که به وبلاگ و وبلاگ نویسی دارم 
و بیشتر به طراجی قالب وبلاگ تا نشر مطالب علاقه دارم اگه حتی ورودی وبلاگم صفر بشه بازهم از علاقه من نسبت به وبلاگ نویسی کم نمیشه
وبلاگ نویسی بعضی وقت ها برا خلاص شدن از بعضی فشار ها و تفکر های منفی خیلی عالیه و انسان رو به خودش جذب میکنه و از نظر من وبلاگ نویسی شیرین تر از خیلی چیرهاست
امیدوارم که شما هم مثل همیشه و وبلاگ نویسی و با قدرتی بیشتر ادامه بدین

۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام و درود به شما آقای چک نژاد
وبلاگ و وبلاگنویسی واقعا زیباست ... و چه علاقه‌ی زیبایی پیدا کردین.
وبلاگنویسی برای هر فردی معنای خاصی داره ... چقد خوبه که تا به این حد با این دنیا مانوس شدین ...
انشالله ... مرسی از آرزوی قشنگتون.
۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
چت درباره من تماس جعبه ابزارها آسمانی‌ساز لینک رسان موزیک‌ها 💙 برنامه وبلاگ CKEditor Quill TinyMCE Froala کانال آپارات