برک ۵ اردیبهشت - ترجمه ناامید کننده

مشغول خواندن کتاب قلعه حیوانات، ترجمه خانم زهرا آلوشی بود. کتاب ترجمه‌ی روان و مناسبی داشت اما ویژگی جالب دیگری که کتاب داشت این بود که دوزبانه بود. به زبان اصلی کتاب کاری نداشتم و با زبان فارسی شروع کرده و پیش رفتم تا اینکه به قسمتی از داستان رسیدم که خوک پیر «میجر» شروع به خواندن شعر حیوانات انگلیس کرد.

به نظرم این ترجمه از شعر جذاب نبود و عجیب به نظر می‌رسید، برای همین نگاهی به زبان اصلی که در صفحه‌ی کناری ترجمه هست، انداختم. با کمال تعجب با کلماتی بیشتر و قسمت‌های متفاوتی از ترجمه‌ مواجه شدم که به کل من رو از خواندن و ادامه‌ی کتاب باز داشت. در ادامه تصویر قسمت شعر را قرار میدم، تا خودتون قضاوت کنین:

شاید با خودتون بگین که خب ترجمه قرار نیست که واژه به واژه یا به اصطلاح تحت‌اللفظی باشه. اما در ترجمه می‌بایست مفهوم و چیزی که در زبان مبدا وجود داره، به زبان مقصد انتقال پیدا کنه اما من با خواندن ترجمه به چنین نقطه‌ای نرسیدم و در ادامه تصمیم به خواندن زبان اصلی کتاب گرفتم. بعضی از موارد و مفاهیم، متاسفانه در ترجمه جا مونده و ساده سازی شده، در صورتی که در زبان مبدا کتاب، داستان بسیار زیباتر و خواندنی‌تر هست.

اگر ترجمه‌ی بهتری از کتاب «قلعه حیوانات» خواندید، سپاسگذارم که معرفی کنین تا بتونم ترجمه‌ی قابل قبولی رو به دوستان دیگرم پیشنهاد بدم.

برچسب‌ها
پیشنهادهای آسمانم

تا حالا۱۹ تا نظر داشتیم!

محمدرضا ...

سلاااممم 😁👋 وقتتون بخیر باشه~

به نظرم قبل از خرید کتاب هایی که بازگرادانی  میشن اول باید مترجمی  رو بشناسید که بدونید سبک قلم بازگردانیش  به چه صورتیه! و بعد به اینکه ببینید بیشتر دوستان و نزدیکانتون  کدوم سبک کاری از انتشارات و مترجم رو قبول دارن ! چون همین کتاب رو ممکنه یه فرد دیگه ترجمه کرده باشه با شفافیت  کامل و نشون از وقت گذاری بسیار خوب! 

نمی خوام به تمامی اون دوستان مترجم بد گمانی کنم و دچار رنجش اونا بشه حرفم ولی خوب به نظرم یه سری افراد سر سری ترجمه می کنن که به این شکل ما کتاب رو رها می کنید و وقتی به زبان اصلی کتاب نگاه می کنیم حس می کنیم که اصلا نه تنها برداشت خودش نبوده که نوشته بلکه کلمات رو تکه تکه کرده ....

اسم کتاب رو فکر کنم در کتاب خانه الگترونیک  سرچ کنید ترجمه های مختلف با افراد مختلف بیاره و معمولا افرادی هستن اونجا نظراتشون رو بزارن که با کدوم مترجم بخونید بهتر باشه!

۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام، وقت شما هم بخیر باشه 😊👋🌹
چه نکته‌ی خوب و مهمی ... راستش من زیاد اهل کتاب‌های فارسی ترجمه شده نیستم و بیشتر کتاب‌های تخصصی و زبان انگلیسی می‌خونم و برای همین زیاد این نکته برام مهم نبود، چرا که در گذشته هم به این موارد برخوردم و به کل از کتاب ترجمه شده و یا متون ترجمه‌ شده، رجوع نمی‌کردم اما خب این کتاب رو گوشه‌ی کتابخونه‌ام پیدا کردم و داستان معروفی هم هست و همیشه به دنبال فرصتی برای خوندنش، اما واقعا از فارسی خوندن یک اثر غیر فارسی، ناامید شدم.

فکر کنم حتی اگر بعد از جستجو و پیدا کردن ترجمه‌ی مناسب، باز هم شک داشته باشم و با دل خوش و نگاه مثبتی به ترجمه نگاه نکنم. مخصوصا این که در ترجمه‌ی آثاری که در جمهوری اسلامی منتشر میشه، خیلی از لغات و کلمات و مفاهیم سانسور میشه و عملا اشتیاق برای مطالعه یک اثر خالص، تبدیل به آرزویی دست نیافتنی میشه.

ولی از بررسی و نکته نظرتون خوشم اومد، باید همین کار رو بکنم ... مرسی ازتون 🙏🌹
۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

مثل شما و کیمیاگر ، من هیچوقت نتونستم قلعه حیوانات و بوفکور رو تموم کنم 

۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
من که سعی می‌کنم به دنبال زبان اصلی این اثر بگردم، تا اینکه ترجمه رو بخونم. واقعا شاید نتونم ۱۰۰ درصد محتوا رو در مطالعه اول دریافت کنم اما اون محتوایی که مطالعه می‌کنم خالص و اصیله. و به نظرم این کار ارزشمندتر از خوندن محتوایی باشه که معلوم نیست درست باشه یا نه.
۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

من از نشر ماهی با ترجمه احمد کسایی پور خوندم.

۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
چه خوب، این ترجمه در طاقچه هم هست.
مرسی از پیشنهاد 🙏🌹
۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

این کتاب رو حدود سال پیش پدرم بهم معرفی کرد، از اون کتابهایی بود که توی کتابخانه خاک می‌خورد و من هم زیاد بخاطر اسم و تصویر جلدش جذبش‌ نشدم. ولی الان که بحثش شد، دوباره رفتم سراغش و کاشف به عمل امد که هدیه شب یلدای پدرم به مادرم بوده 😂

ترجمه‌ی کتابی که ما داریم برای خانم مهنوش جواهری هست، از انتشارات عارف. ورق زدم تا ترجمه شعر رو پیدا کنم، و فکر میکنم کامل تر هست. اینجا

خلاصه که فکر میکنم خیلی قدیمی باشه، ولی شاید کامل‌تر هست. امیدوارم کمکی رسونده بوده باشم دی:

۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
چقدر باحال ... اتفاقا من هم این کتاب رو برای کسی هدیه گرفته بودم که هیچوقت بهش نرسید.
دقیقا، این کتاب خیلی به اثر مبدا نزدیکتره ... مرسی بابت زحمتی که کشیدین و تصویرش رو هم آپلود کردین 😊🙏🌹🌷 :

۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

حرفتون به جا و درست هست ! منم قبلا کتاب زیاد مطالعه می کردم ولی این چند سالی انقدر دست بردن در همه چیز که باید عین سوزن در دل کاه دون به دنبال مطالب و موارد دیگه گشت .... برای همین منم بیشتر داستان هایی که مستقیم نویسنده شون رو میشناسم و دسترسی بهشون دارم رو به صورت آنلاین می خوندم و بازخوردی رو نسبت به مطالب و روند می گفتم و برام جالب تر و جذاب تر بود ولی نکته ی منفی این ماجرا این هست که باعث شده با گوشی زیاد کار کنم و حسی که قبلا نسبت به کتاب خوندن ها داشتم کمتر شده بود ... و الان بازم برای ترک عادات بد دست به کار شدم و روزی ۱ فصل کتاب هایی که به تازگی خریدم از کتاب " قوی باش دختر "  نوشته ریچل هالیس رو می خونم و واقعا به نظرم به دور از اسم کتاب می تونه هر فردی این کتاب رو بخونه و لذت ببره ! البته با ترجمه * هدیه جامعی * من خریدم و راضی ام ، خیلی راحت و شیوا نوشتن ولی به قول شما یه جاهایی ممکنه سانسور بشه برای چاپ شدن یه سری کتاب ها که منم به شخصه از این سانسور بازی های مسخره سر در نمیارم ...

خنده دار تر این هست که در کتاب های زبان در کلاس زبان اشخاص رو با لباس آستین کوتاه سانسور می کنن چه شخصیت زن و یا مرد ..و الان هم که کلا ، کل کتاب شده مطلب و کسل کننده ...از طرفی فیلم ها رو نگاه می کنی می مونی چی بگی ... کلا عین جقول بقول  شده🙄😂

+ کاری نکردم خوشحالم کمکی کردم و نظرم رو به اشتراک گزاشتم☺️♡

++ ولی نزارید همچین اتفاقاتی  شما رو از کتاب خوندن دور کنه و علاقه تون نسبت به کتاب از دست بره و کم بشه ~!

 

۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا آفرین ... چه دیدگاه روشنی، موضوع رو به خوبی متوجه هستین.
موافقم، اون حس کتاب کاغذی، حس ناب و راحتیه ولی نبودش برای من قابل تحمل‌تر از خوندن چیزی هست که به شکلی نسبت به خواننده و اثر خیانت می‌کنه.

واقعا این زندگی پر از خنده‌ها تلخ داره میشه و کم کم تحمل این روش از توان ما خارج میشه.

+ لطف کردین ... مرسی 😊♡
 ++ اینطور نخواهد شد ... برنامه‌ی بعدیم برای مطالعه رو هم مشخص کردم، به شدت علاقه‌مندم که مجموعه کتاب‌های تالکین از جمله سیلماریلیون و ارباب حلقه‌ها رو بخونم 😁👍
+++ راستی چه کتاب جالبی مرسی که معرفی کردین، توی کتابراه هم عرضه شده:

۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

منم موافقم! 

یاد زمانی افتادم که وقتی کتاب هری پاتر رو می خوندم بیشتر هیجان زده بودم و هیچ چیز برام مهم نبود و خودم رو داخل داستان میدیدم و با نوشته ها حرکت می کردم و هر صحنه رو مجسم می کرد ...وایییی چقدر حسش فوق العاده بودددد!! با اینکه من کتابش رو خوندم ولی فیلمش رو هم دیدم و به طور واضح می تونم بگم کتاب اون بیان احساسات و شرایط و روند داستان رو به خوبی واضح تر بیان می کنه و فرد می تونه درک کنه تا فیلم و خوب این یه جنبه اسرار آمیز کتاب ها هست به نظرم ~✨️* وقتی یادش می افتم حس می کنم ستاره دور  و برم تو آسمون عین حباب می ترکه🤭😂🤣* 

حتی کتاب نارنیا  هم اونطور که من از عواطف و کار هایی که کارکتر ها می کردن بیشتر آگاه تر بودم و درک می کردم تا وقتی که فیلم رو میدیدم و برای ادامه انگار باید خودم معما حل می کردم که در ذهن شخصیت داستان چی میگذره که با اون طرز فکر رفت تو دل دشمن و غیره !...

۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
عالیه 👍!
اصلا من معتقدم اگر قصد اثری تبدیل به فیلم، سریال یا چیزی شد و ما بعد از انتشار اثر فیلم می‌خوایم شروع به خوندن کتاب کنیم، باید دست نگه داریم و اول فیلم و تصویر رو ببینیم، چون انقدر که اون کتاب با جزئیات و زیبا نوشته شده که فیلم نمی‌تونه خودنمایی کنه و از چشم آدم میوفته. برای همین اول فیلم بعد خوندن کتاب، تاثیرگذارتره و یه جورایی مقدمه‌ای میشه برای مشتاقانه خوندن کتاب به صورت کامل.
+ نمی‌دونم چرا اما فن کتاب‌های هری‌ پاتر نیستم ولی خیلی دوست دارم در مورد نارنیا بخونم ... 👍
۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

این کتاب به نظرم هر فردی می تونه بخونه !!!😍 آره خودشه!!!

فصل ۵ ام از همه بهتر بود ؟ نه ته یا شایدم فصل های دیگه؟ نمیدونم واقعا هر فصل و کلماتش منو یاد روند زندگیم میندازه و فکر می کنم هر فردی بخونه لذت می بره 😍👍

شما هم مثل من سریع پیگیری می کنید !😂😂این خیلی خوبههه~~

یه سری کتاب ها هستن که واقعا دوست دارم بعدا بخرم و حتما بخونمشون :

بادام

کوه میان ما

ربکا

اما * البته فکر کنم فیلمش رو دیدم*

تعصب و غرور

کتاب خانه نیمه شب

گتسبی  بزرگ

صد سال تنهایی

۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
من هیچکدوم از این کتاب‌ها رو نخوندم ولی آره پیگیرشون میشم ببینم برام جذاب هستن یا نه که هر موقع تایم به دست آوردم، بدونم چی بخونم.
چه جالب، شما هم پیگیری سریع هستین، واقعا چه خوب مثل شما بودن 😁👍
از روی لیست‌، گتسبی بزرگ و صد سال تنهایی برام جالب هستن، فیلم گتسبی رو دیدم، دیکاپریو بازی می‌کنه و برام جالبه داستان واقعا از چه قرار بود.
۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

منم بعد از اتمام کتاب قوی باش دختر ، می خوام برم  سراغ ۲ تا از کتاب های دیگه که خریدمشون~

ولی نمیدونم و فعلا تصمیم نگرفتم کدوم رو بعد از این بخونم 😅 ... نکته هایی از یک کل منسجم ، یا ... کیمیاگر  اثر پائولو کوئیلو !🤔

۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
عالیه ... منم به شدت مشتاقم تا کیمیاگر رو بخونم، حسابی انگار اثر باحالیه ... 👍
۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

دقیقااا!!

نارنیا ۳ جلد داشت اون زمانی که من خوندم ! و خوب می تونم بگم بدون سانسور بوده😂🤭😶‍🌫️* خود را سانسور کردن ...من اصلا هم نمیدونم تو کدم فصل بوده~~*

البته من ۲ جلدش رو دارم 

جلد اول : شیر ، ساحره و کمد لباس اثر سی . اس . لوئیس  با ترجمه پیمان اسماعیلیان 

جلد دوم : خواهر زاده جادوگر که اینم با ترجمه پیمان اسماعیلیان  بود و خیلی خوب نوشته شده ~ سانسورم نداشت🫣😂 ولی فیلم رو وقتی اول دیدم به خصوص منی که حتی در فیلم با جزئیات می بینم اونطور که احساسات در کتاب قابل شهود بود د فیلم نبود و مخاطب فیلم متوجه یه سری مسائل نمی تونست بشه!

۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
بعید می‌دونم که سانسور نشده باشه و اجازه انتشار بگیره ... آخه نارنیا یه سری قسمت‌های قابل سانسور داره :|
اصلا ویژگی کتاب همینه ... برای تصویر سازی در ذهن ما باید جزئیات مختلفی رو بیان کنه تا بتونیم در ذهنمون بهش شکل بدیم اما خب فیلم یک جورهایی ساخته‌ی ذهن سازنده فیلم و کارگردان هست و سلیقه ذهن و شرایط باعث شکل گرفتنش میشن.
۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

ولی اولین چیزی که مخاطب رو می تونه به کتابی جذب کنه شخصیت ها و یا پوستر کتاب هستن ! البته گاهی وقتا پوستر خوبه اما محتوا خوب نیست ولی در کل این یه رخ از جذب شدن افراد به کتاب می تونه باشه برای کشش به خوندن ! 

+ وقتی کامیک و از این قبیل داستان های تصویری رو هم زمان با مطالب به صورت زبان اصلی می خونه فرد فکر کنم بدونید چی میگم ! اون حتی جذابیت خاص خودشو داره و الان در اون آستانه ای هستم که از رمان های عظیم حتی انقدر خوندم و گذشتم که دارم به اون سمت بیشتر پیش میرم😅😂 و واقعا کارکتر ها روح به داستان می بخشن~

+ داخل رمان های ۳ هزار و خورده ای صفحه ای که خیلی خوندم این مهمه نویسنده از همه چیز حتی جزئات  کوچیک هم بتونه بگه و من هنوز کتابی به اون صورت پیدا نکردم فقط به صورت آنلاین تونستم به مقدار خیلی زیادی بخونم 🥲 طوری که بعدش وقتی خواستم خودم بنویسم به این فکر کردم که خوب الان انگار همه با سبک ایده ای نوشتن و من الان باید چه چیزی بنویسم که متفاوت تر باشه و خواننده رو جذب کنه و حتی اون رو به داستانی که شاید قبلا خونده باشه تو همین راستا فکرش رو نکشونه!@-@... واقعا سخت هست 😵‍💫

۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
خب به نظرم توی این دنیا هر چیزی ممکنه. جلد جذاب یا عنوان جالب و محتوا قسمت‌های مهمی هستن ولی اون چیزی که باعث میشه یک کتاب اهمیت پیدا کنه محتوای کتاب هست. اینکه بدونین برای چه افرادی می‌نویسین و چقدر با عشق و علاقه و پیوستگی نوشته شده. احساس واقع گرایانه داشتن و داشتن ریشه‌ی اصلی ... تصاویر و خیلی چیزها در محتوا موثر هستن. به نظرم برای اینکه یک کتاب فوق العاده بشه، باید با دید یک اثر هنری بهش نگاه کرد و به دنبال مقایسه اون اثر نبود. اون دنیایی که می‌خواین بسازین و اون چیزی که درونتون شعله‌ور شده باعث میشه که اثری ماندگار از خودتون به جا بذارین.
البته مرحله‌ی الهامی هم هست که از آثار دیگری، روش‌ها و موارد مختلفی رو الهام می‌گیرین اما اون چیزی که قراره خلق بشه چیزی مثل وحی شدن از طرف ذهنی زیبا هست. باید خواسته سوزانتون رو کشف کنین.
۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

کیمیا گر رو من تا صفحه ۲۵ خونده بودم ولی یهو رها شد 😐 و حس می کنم بد ترین کار عمرم در راستای کتاب خوندن رو داشتم انجام می‌دادم...ولی خوب از اونجایی که تصمیم بر قطره ای خواندن گرفتم پس مشکلی نیست منم می خونمش و بعدا نظرم رو در باره اش می نویسم😁 آره منم خیلی تعریفش رو شنیدم

فقط اینکه از کتاب خریدن زیاد بدم میاد باید خونده بشه تا با خیال راحت برم از بین اون اسامی بلند بالایی که کتاب های خوب معرفی شدن ۱ کتاب دیگه بخرم و بخونم در اوقات فراغتم

۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
کتاب خریدن توی ایران واقعا کار سختی شده، هم از نظر هزینه و هم از نظر محتوا انسان در منگنه هست. میاد هزینه کنه ... می‌بینه این کتاب به کل محتوای سانسور شده و ضعیفی داره و از اون طرف محتوای خوبی ممکنه داشته باشه اما قیمتی نجومی ممکنه داشته باشه.
به نظرم به کل باید کتاب کاغذی رو گذاشت کنار و روی کتاب الکترونیک تمرکز کرد.
۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

ببخشید پر حرفی زیاد کردم😅 سر شما رو هم درد اوردم😂 انقدر از این هم صحبتی لذت بردم که متوجه نشدم😂

+ کاشکی این بازی کثیف فیلتر شدن رو تموم کنن خسته شدیم از بس فیلتر شکن برای بالا آوردن... تلگرام...ولتساپ ...پینترس....یوتیوب.... اینستا ..بازم هست /: ؟ چیزی مونده فیلتر نشده باشه؟ 

۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما ببخشید که من یهو رفتم. حسابی خسته بودم ولی خیلی از هم صحبتی با شما لذت بردم، ای کاش این هم صحبتی ادامه‌دار بود و در مورد موضوعات بیشتر با هم صحبت می‌کردیم چرا که به نظرم نقاط درک مشترکی وجود داره.
+ فیلتر بر میگرده به یک سلسله مراتبی و تا از بالا دستور نرسه چیزی تغییر نمی‌کنه ... ای کاش این سلسله مراتب تغییر کنه و دیدگاه شکوفایی جاش رو بگیره تا از این سقوط فکری جلوگیری بشه.
۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

سلام . من اهل کتاب خوندن نیستم . فقط انیمیشن دوست دارم .

۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام، وقت بخیر
خب مصور بودن یک داستان و اینکه مجبور نباشی کلمه به کلمه بخونی و تصور کنی شاید راحت‌تر باشه اما باحاله ... انیمیشن مطلب رو خیلی زیبا منتقل می‌کنه، اما ویژگی خاصی که کتاب داره اینه که بهت اجازه میده تصور کنی و خودت انیمیشن داستان رو در ذهنت خلق کنی. از این نظر کتاب برام جذابیت داره.
۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

فیلم اصلی نارنیا انقدر سانسور نداره که کشور خودمون وقتی خواست هر بار پخش کنه انقدر صحنه ها رو برش داد و حذف کرد :| قبول دارم ولی اون زمانی که من کتابش رو خریدم فکر نکنم سانسوری شده باشه * برای مثال حسادت هایی که ادمونت می کرد و یا دو فرد بزرگ داستان ابراز علاقه شون چطور بود و غیره  بیان شده و راحت تر درک میشد ولی در فیلم انگار باید یه علم غیبی  میداشتیم😅😂 من خودم نارنیا رو ۳ بار دیدم 😐 بماند که بعضی قسمت ها رو کاملا متوجه میشدم اکه از آپارات یا نماشا میدیدم سانسور شده بودن :/ خدایی بس کنن همین کار ها رو کردن که الان نمی تونن چیزی رو کنترل کنن😐 نمی خوام بگم آزادی از طرفی که همه چیز بد تر بشه اما این حجم از محدودیت  معلومه که همه دلشون نمی خواد ! من تا به حال کتابی نبوده یا فیلمی که درست ابراز احساسات رو نشون داده باشه * فاکتور میگیرم از فیلم های ایرانی که به نظر جنبه بدش بیشتر از محتواشه* کلا خود همین فیلم هایی که می سازن باعث تاثیر گیری فرهنگ بد تو کشور میشه و مردم هر کاری که بکنن احساس عذاب وجدان دارن و همش گریه هست😐 از کلاس ششم به بعد اصلا سمت تلویزیون  برای شبکه های ایرانی نرفتم و ترجیح دادم تو فضای مجازی مطالب دیگه رو بخونم و آخرین فیلم ایرانی هایی که یادمه دیدم ستایش و باران و تنهایی  لیلا بود که دیدم و به شخصه دیگه قادر نبودم ببینم حتی دیگه اخبار که پر از محتوا های سیاسی هستش:/ ترجیح دادم گروه هایی رو دنبال کنم که با به اشتراک گزاشتن  لحظه های خوبشون خودم هم ازشون انرژی مثبت بگیرم و سعی کنم روز های سخت زندگی مو با به یاد اوردن اون حس های خوب پر کنم ~ سر همین گاهی تو خیابون خنده ام میگیره و خوب هر شخصی ببینه فکر می کنه عاشقی یا مجنونی باشم😂 ولی خوب اصلا برام مهم نیست که بقیه چه طرز عقیده و فکری دارن ..چقدر مگه عمر دارم که بخوام به این فکر کنم که بقیه راجبم  قراره چه فکری کنن؟/= 

اگه به خانواده ها باشه که کلا می گن کتاب های متفرقه زیاد نباید خوند و یا اگه می خونی چه کسی بهت معرفی کرده تا تو رو از مسیر اصلیت  دور کنه ! :| در حالی که میدونم از سر نگرانی میگن و دوست داشتنه اما فقط کتاب های درسی خوندن به تنهایی قشنگ نیست و آدم رو می تونه از خوندن کتاب کلا زده کنه ! گاهی لازمه کتاب های متفرقه ای رو هم خوند و با احساسات اندکی با کتاب اُخت گرفت و غرق شد ~ به خصوص اگه کتاب هایی باشه که ماجرا های هیجان انگیزی داشته باشه و آخر شب تو سکوت بخونی و ثپش های شدید قلبت رو حس کنی🤣😂

۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
فیلم نارنیا واقعا اثر تخیلی زیبایی بود ولی خب خیلی جاهاش رو باید حدس میزدی 😂 ... من هم سال‌هاست فیلم‌ها رو به صورت زبان اصلی می‌بینم و واقعا توان تحمل دوبله رو ندارم. اصلا زبان اصلی پیام کلامی متفاوتی هم داره.
خانواده‌ها هم به نظرم قربانی فرهنگ و سیاست کشور هستن چرا که در کشور ما ارزش‌ها دیگه تغییر کرده و انسان‌ها بر اساس توان مالیشون ارزش گذاری میشن و هنر و فرهنگ و شغل‌هایی مثل نویسندگی و گزارشگری و بیان حقایق و بیان آزاد نظرات در حال از بین رفتن هستن و خانواده هم بر اساس شرایط، سعی می‌کنه بهترین مسیر رو برای فرزندش انتخاب کنه که امن و مشخص‌تر باشه و کاملا آگاه هست که جامعه به چه سمتی در حال تغییر مسیر هست.
۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

دقیقااا!! ذائقه  ساخت فیلم هر کارگردان  و تحلیل از سمت خودش برای ساخت هر صحنه فرق می کنه ! 

 

درسته محتوا خیلی مهمه! از روی جلد نمیشه فهمید کتاب خوبی هست یا نه ولی خواه ناخواه یه شیوه ای هم هست در جذب مشتری ~ برای اینکه کتابی بخری و به محتوا خیلی بها بدی باید قبلش در کتاب فرشی کمی زمان بزاری و مقداریش رو بخونی تا بدونی از روند داستان خوشت میاد یا نه که خوب زیاد نمیشه رو این مورد نظر داد ولی از راه دیگه ای اونوقت باید متوجه شد اونم این هست نظرات رو از طریق کتاب خانه های الکترونیک و مقدار رضایت افرادی که خوندن رو ببینی و رای رو با اکثریت نسبت به اون کتاب برای خودت بسنجی ، آیا دوست داری بخری یا خیر ! اینم یه شیوه ی دیگه ای هست که میشه کتاب رو بازیابی کرد که خوب هست یا نه ! 

من معمولا از طریق معرفی هایی که تو پینترس  دارم به سمت کتاب ها معرفی میشم

اونجا خیلی ها کتاب های خوبی رو به اشتراک میزارن ! کلا این برنامه به نظرم خیلی عالیه !!!

۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
با پینترست حسابی موافقم ... واقعا مکانیزم کاربردی و مناسبی برای پیدا کردن علاقه‌مندی‌ها طراحی کردن و بیشتر مواقع به کار آدم میاد.
اما خب با کتاب فروشی زیاد حال نمی‌کنم. شاید بیشتر با کتاب‌های علمی و فنی که موضوع قابل سانسور چندانی نداره، لذت ببرم اما بقیه کتاب‌ها برام چیزی جز یک سری کاغذ‌های سیاه شده نیستن. نمایشگاه کتاب پارسال هم که با دوستان وبلاگنویس در قالب چدونک رفتیم این موضوع بیشتر برام مشخص شد. کتاب‌ها به شدت محدود و پر از مشکل هستن و علاقه‌ای برای خوندنشون ندارم و به نظرم نظرات موجود در کتاب فروشی‌های آنلاین می‌تونه کمک کنه اما این چیزی نیست که من دنبالشم. دوست دارم با دل خوش و خیالی راحت کتاب بخرم و کشف کنم نه با دستی لرزان و خیالی ناراحت بخوام چیزی بخرم.
باورت شاید نشه اما همین که یک کتاب انگلیسی الکترونیک پیدا می‌کنم، دنیای از زیبایی و اشتیاق برای خوندن برام پدیدار میشه و دوست دارم توی این دنیا مدتی غرق بشم. البته یک سری گروه‌ها هم هستن که در ترجمه فارسی به خوبی عمل می‌کنن ولی در دنیای انیمه و از دیدن انیمه‌های ترجمه شده Animworld هم واقعا لذت می‌برم. میشه انیمه رو با خیالی راحت تماشا کرد و لذت برد، درسته که اشکالاتی هست اما این کجا و آن کجا.
۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

🥲🥲 این خیلی بدههه  همه چیز گرونه ، کتاب خریدن که پیش کش :/  انقدر دلم می خواد بیشتر کتابای کتاب فروشی ها رو بخرم ولی نمیشه🥲 ماشالله انقدر زندگی رو بهشتی کردن موندیم جهنم چه شکلیه :| .... الان یه فرد بخواد این کنکور رو بده باید یه خرج بالای ۱۰ میلیون انجام بده.... تا ۶۰ درصدی بتونه و موفق بشه ..... انقدر شرایط عالیه  موندم چی بگم ... فقط وقتی افرادی رو پیدا می کنن برای مصاحبه که انگار از کل دنیا بی خبرند و میگن همه  چیز خوب و عالیه🙂 ...انقدر حرص می خورم حس می کنم ۵ سال پیر تر میشم :| ....

کشور های دیگه چند سالی رو در ثبات  میگذرونن  برای ما هر سال بد تر از پارساله  .... انقدر بازی با دلار دارن که حال آدم بد میشه ...البته باید به این مورد هم نگاه کرد که در شرایط های سخت مردم تازه پولدار تر میشن و دست به جیب تر به جای اینکه نخرن  :)  بسوزه پدر بی آگاهی و خواب غفلت  ..به قول پروین اعتصامی  : 

محتسب مستی به ره دید و گریبانش گرفت مست گفت ای دوست این پیراهن است افسار نیست

گفت:مستی،زان سبب افتان خیزان می‌روی /گفت:جرم راه رفتن نیست،ره هموار نیست

گفت:می‌باید تورا تا خانه‌ی قاضی برم /گفت:رو صبح آی،قاضی نیمه شب بیدار نیست

گفت:نزدیک است والی را سرای،آن‌جا شویم /گفت:والی از کجا در خانه خمار نیست؟

گفت:تا داروغه را گوییم،در مسجد بخواب/       گفت:مسجد خوابگاه مردم بدکار نیست

گفت:دیناری بده پنهان و خود را وارهان/       گفت:کار شرع،کار درهم و دینار نیست

گفت: از بهر غرامت،جامه ات بیرون کنم/       گفت:پوسیده‌است جز نقشی ز پود و تار نیست

گفت:آگه نیستی کز سر در افتادت کلاه /گفت:در سر عقل باید،بی‌کلاهی عار نیست

گفت: می بسیار خوردی،زان چنین بیخود شدی/       گفت:ای بیهوده گو حرف کم و بسیار نیست

گفت:باید حد زند هشیار مردم، مست را/       گفت:هشیاری بیار اینجا کسی هشیار نیست

من هر بار این اتفاقات رو می بینم یاد این شعر از پروین  می افتم...با اینکه خیلی از زمانی که کتاب فارسی رو می خوندم که مرتبط  به مدرسه هست اما هر بار این شعر مثل آتیشی در مغز من شعله میکشه و فقط می تونم افسوس بخورم..

۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
این شعر رو قبلا هم خوندم فکر کنم دوره‌ی ما توی کتاب فارسی بود ... ولی چقدر زیبا این موضوع رو بیان می‌کنه و چقدر خوبه که چنین دیدی به موضوع دارین ... واقعا موضوع ناراحت کننده و دردآوریه ...
واقعا نمی‌دونم قضیه چیه و چرا سرنوشت به این شکله اما امیدوارم کاری از دستم بر بیاد و بتونم در کنار بقیه تغییر موثر ایجاد کنم و نقشی داشته باشم.
۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

اصلاااا😅😂👍 من معذرت می خوام ~ حتما خسته بودید درک می کنم منم شب هایی  هست که خیلی زود به خواب میرم وقتی در طول روز زیاد مشغول و درگیر هستم!

منم همینطور ~  اصلا نگران نباشید من در قسمت کامنت دادن همیشه بحث زیاد دارم 😂🤣😂منم همینطور از هم صحبتی با شما خیلی لذت بردم و ممنونم پای حرف های من وقت گذاشتید و میدارید😂🤭😶‍🌫️ 👍

حتمااا!! خیلی هم خوبه منم از اینکه با هم درباره مسائل مختلف حرف میزنیم و به اشتراک میزاریم خیلی خوشحالم ! شاید مواردی باشه که از نظر شما و دید شما فرق کنه و با صحبت کردن بشه با سطح نگاه بزرگ تر و وسیع تر به مسائل نگاه کرد  ! و دیدگاه بقیه رو نسبت به اون موضوعات فهمید ؛ و درک کرد ~!

+ این طرز سلسله مراتب منو یاد مطالعات اجتماعی ای انداخت که یه زمانی می خوندم مردم به ۴ دسته تقسیم میشدن :) چقدر دردناک که ما به جای از بین بردن این سلسله مراتب بیشتر به زمان قدیم دوباره داریم برمیگردیم.... هر چقدر هم پیشرفت کنیم بازم این سطح های طبقات  اجتماعی هیچ وقت انگار قرار نیست در کشور ما از بین بره و یا  کشور های دیگه ! ....چی میشد اگه این حجم از جنگ ها و اختلافات کمتر میشد ... چی میشد اگه افرادی رو مردم انتخاب می کردن که شناخت کافی از دستاورد هاش داشتن و به این معتقد می بودن کارشون رو درست انجام میدن و از وظایفشون  شونه خالی نمی کردن ! ..... به جای اینکه  سطح احساسات این دنیا و اون دنیا رو از یه سری افراد بپرسن ۴ تا مطلب علمی و یا روی فرهنگ سازی  کار می کردن حداقل آگاهی مردم رو بالا می بردن اوضاع  اینطور نبود ....

به قول اون اقاعه  که اسمش رو در اون برنامه نمی دونم صحبت می کرد :

از وقتی یه بچه به دنیا میاد تو ایران ۲ تا زندان درست می کنن یکی خونه یکی مدرسه و فقط با سرویس این ۲ تا رو به هم وصل می کنن که بچه فقط درس بخونه و بازی و غیره نکنه یا نخوره زمین بلکه پاش زخمی نشه ... و در آخر پشت کنکور زندانی می کنن و اگه قبول نشه طوری تخریبش  می کنن که فرد احساس بی ارزشی  می کنه ...کی بچه زندگی کنه ؟ مگه کسی از ابتدایی اعشاری یاد میگیره؟ ابتدایی تو مدارس دیگه به بچه ها اول زندگی یاد میدن ! طوری که عاشق مدرسه شون میشن ! ...مدرسه های ما جز اینکه فرد با گرفتن نمره کم نسبت به بغل دستیش  احساس حقارت کنه و تو سری بخوره کاری نمی کنه ...

هر سری این کلیپ رو می بینم خنده تلخی گوشه لب هام جا خشک می کنه ~ 

وقتی کتاب خودت باش دختر رو امروز فصل ششم " دروغ : "نه " جواب نهایی است . رو می خوندم و حرف هاش رو می خوندم میدیدم داره حقیقت رو میگه ...! چقدر سخته که این حجم از حرف ها رو تو یه کتاب از زبان یه فرد دیگه می خوندم یا اینکه خودم قبلا همه این موارد رو به خودم می گفتم ولی اون داره راست میگه ! 

۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
مرسی ... خب من تایم خوابم اینطور تنظیم شده و دیگه اون تایم حسابی خسته میشم و خوابم می‌گیره ... دیگه عذرخواهی می‌کنم.
چه خوب ... منم همینطورم ... ممنون که حرفای زیاد من رو تحمل می‌کنین ... 😂 👍
همینطوره ... همفکری باعث میشه دیدگاه ما وسیع‌تر بشه و چیزهای جدید و بیشتر یاد بگیریم از هم و بتونیم به هم کمک کنیم.

+ نشد دیگه ... اون چیزی که می‌خوایم لزوما قرار نیست اتفاق بیوفته ... فعلا داستان اینطور پیش رفت.

واقعا این در بند بودن خیلی دردناکه ... ولی به هر حال نسل‌ها دارن تغییر می‌کنن و ما هستیم که داریم جای اون پدر و مادر رو میگیریم ... امیدوارم ما هم دوباره این اشتباه رو نکنیم.

چه موضوعات جالبی داره این کتاب ... کنجکاو شدم که بخونمش ...
۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

سلام خوبی محمد رضا جان؟ چطوری؟😍 به نظر من ترجمه پردیس فتحی برای این کتاب خیلی خیلی بهتر از بقیه هست ! چون حق مطلب رو ادا کرده !

البته روی جلدش نوشته ترجمه بهناز پیاده ولی خب اصل کتاب رو پردیس فتحی ترجمه کرده 😍👍

۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام، خوبم فرهان جان، تو خوبی؟
چه جالب، باید دنبالش بگردم، نمونه رو مقایسه کنم، یکی از دوستان یه ترجمه قدیمی فرستاد که خیلی نزدیک بود. باید مقایسه کنیم. مرسی فراهان  😍👍
۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

سلام :)

الان که گفتید کمی هول برم داشت😯 چون من این کتاب رو با ترجمه خانم شهرزاد لولاچی خوندم و فکر کنم من هم ترجمه کوتاهی رو خوندم.

برام جالبه که انقدر تفاوت توی ترجمه کتابها هست...دلیلش چی میتونه باشه؟🤔

۲۹ خرداد ۱۴۰۲
سلام ... وقت بخیر

جدای از بحث صداقت در ترجمه و یا امانت در نوشتار، مطالعه به خودی خود باعث اعتلای آدمی میشه و زیبایی کار در اینه که مطالعه کردین و نگران نباشین.

اما در مورد تفاوت در ترجمه‌ها خیلی از موارد دخیل هستن،‌ یکی محدودیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد هست، دیگری دانش کم مترجم، طرز فکر مترجم، شرایط انتشارات برای تعداد برگ کتاب، در نظر گرفتن مخاطب و ... برای همین هم از یک کتاب ممکنه چندین مترجم و انتشارات رو پیدا کنین. بهترین روش هم اگر قصد خواندن کتاب‌های غیر تالیفی و غیر زبان اصلی رو دارین هم،‌ جستجو و مطالعه نظرات خوانندگان منتقد هست که به انتخاب بهتر کمک می‌کنه.
۲۹ خرداد ۱۴۰۲
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
چت درباره من تماس جعبه ابزارها آسمانی‌ساز لینک رسان موزیک‌ها 💙 برنامه وبلاگ CKEditor Quill TinyMCE Froala کانال آپارات