برک ۲۸ اسفند - یک روز تا ۱۴۰۲

فقط یک روز از سال ۱۴۰۱ مانده و به نظرم زمان خوبیه برای جمع‌بندی این سالی که بر من گذشت. اما قبل از این که سراغ جمع‌بندی برم، می‌خوام در پیرو پست قبلی، بهبودهای محیط نوشتاریم رو ذکر کنم، شاید به درد شما هم خورد و به کمک هم قدم‌های مهمی برای بهتر نوشتن برداریم.

در پست قبلی که حدودا یک ماه پیش منتشر کردم، در مورد مشکلات محیط نوشتاریم صحبت کردم و در مورد این که نیاز به محیط نوشتاری مناسب‌تری برای وبلاگنویسی دارم. نتیجه‌ی نهائی برای این موضوع ساختن یک ویرایشگر متن متناسب با استانداردها و نیازهای محیطم هست که در حال حاضر دانش کافی برای اجرای اصولی و درستش رو ندارم و انجامش چیزی جز هدر دادن زمان نیست. اما ویرایشگر متن مناسبی بر اساس نیازهای اولیه‌ام پیدا کردم به اسم marktext که نیازهای اولیه‌ای مثل سادگی، پشتیبانی از Markdown، داشتن ابزارهای دیداری برای قرار دادن تصویر و لینک و ... که برای مواقع بی‌حالی به شدت به کار میان، پشتیبانی از زبان‌های راست به چپ مثل فارسی و همینطور سبک بودن برنامه که همیشه کنارم باز باشه.

مشکل بعدی، نداشتن سرویس مناسب برای آپلود عکس بود چرا که بیان‌باکس من به محدودیت ۵۰۰ فایل خودش رسیده و باید از امکانات اختیاری برای ارتقاء این تعداد استفاده کنم. جالب اینجاست که برای این قسمت اقدام کردم و متوجه این موضوع شدم که قیمت‌ها مثل خود سرویس تغییر خاصی نداشتن اما اتصال به درگاه بانکی همچنان برقرار هست. عجیبه که این سرویس بعد این همه سال به فکر تمدید و ارتقاء اتصال به درگاه بانکی هست اما پاسخگوی کاربرانش برای ارتقاء و در ارتباط بودن نیست. در هر صورت پرداخت رو کنسل کردم و سرویس پیکوفایل رو برای آپلود تصاویر انتخاب کردم که تا ۲۰ گیگ فضای رایگان و بدون محدودیت تعداد فایل داره اما به تازگی نیاز به تایید شماره همراه هم داره.

جمع‌بندی سال ۱۴۰۱

اگر بخوام یک موضوع رو به عنوان مهم‌ترین موضوع سال ۱۴۰۱ زندگی خودم انتخاب کنم اون موضوع تمام کردن خدمت طولانی سربازی بود. اما سال ۱۴۰۱ یک جورهایی پایان کرونا هم بود. کرونایی که با تمام جان‌هایی که گرفت و محدودیت‌های زیادی که اعمال کرد، اما یکی از آرزوهای بچگانه‌ی من رو هم عملی کرد و اون هم این بود که روزی برسه همه‌ی مردم ماسک به صورت بزنن.

امسال با آدم‌های جدیدی آشنا شدم، چیزهای جدید یاد گرفتم و غم‌های جدید رو هم تجربه کردم. سال ۱۴۰۱ سال شکستن رکوردهای سقوط اقتصادی و صعود وحشتناک قیمت‌ها هم بود اما از اونجایی که این موضوعات انقدر عادی شدن، اونطور که باید به چشم نمیان.

سال ۱۴۰۱ سال از دست رفتن جان‌های عزیز زیادی هم بود که به خاطر آرمان‌هاشون از دست رفت و آدم‌هایی هم که کمابیش از خواب‌هاشون بیدار شدن و دوباره شمع‌های امید رو روشن کردن.

آرزوهای من برای سال ۱۴۰۲

امیدوارم در سال ۱۴۰۲ تجربیات تلخ تکراری کمتری ببینیم. می‌دونم که امکانش خیلی کمه اما امیدوارم کشور ما هم مثل تجربیاتی که در ژاپن و آلمان اتفاق افتاده، بعد از سقوط دوباره بلند بشه و از لحاظ اقتصادی شکوفا بشیم. امیدوارم در سال جدید، موفقیت به معنای پیشرفت همه باشه نه دست توی جیب هم بودن.

امیدوارم در سال جدید، وبلاگ‌ها هم سرزنده‌تر بشن، حرکت‌های دسته جمعی و گروهی خوبی رو صورت بدیم و محیط شکوفائی رو با هم شکل بدیم. ما همه روزی از این محیط میریم، اما نوشته‌هامون و خاطراتمون می‌مونه. امیدوارم در سال نو، آثار خوبی از خودمون به جا بذاریم.

سال نو پیاپیش مبارک.

پیشنهادهای آسمانم

تا حالا۷ تا نظر داشتیم!

محمدرضا ...

سلام! :) حالتون چطوره؟ عیدتون پیشاپیش مبارک و امیدوارم سال خوبی داشته باشین.

من یک مدتی بدجور دنبال ادیتور و اینا بودم ولی متوجه شدم مشکل اصلی من نبود انگیزه برای نوشتنه. ادیتور صرفا بهانه بوده :) ولی مارک داون واقعا چیز دم دست و راحتیه برای نوشتن و لینک زدن و عکس و اینا. خیلی از وب سایت‌های استاتیک از همین فایلای مارک داون برای مطالبشون استفاده میکنن. خدا رو شکر وی اس کد پیشفرض هم پیشنمایش و هم اسنیپت هاش رو داره.

من تازه الان میفهمم بیان توی تعداد فایل محدودیت داره =) جالبه... ۵۰۰ فایل اصلا تعداد کافی نیستش!

خدا رو شکر سربازیتونم تموم شد. به قول مردم آزادیتون مبارک! :)

منم امیدوارم امسال به دور از هر بلا و ناراحتی باشه و همه از ته دلشون شاد باشن...

خوشحالم که هنوز هستین و مینویسین :)

۲۹ اسفند ۱۴۰۱
سلام محسن جان، وقت بخیر ... خداروشکر خوبم ... شما خوبی؟ همچنین شما.
راستش من انگیزه نوشتن دارم اما شخصا ادیتور برام اهمیت خاصی داره و این ادیتوره که انگیزه رو برام کم و زیاد می‌کنه ... مارک داون واقعا مناسب برنامه‌نویساست ... خیلی باحاله و خوبیه مارک تکست اینه که خروجی html هم میده و هر جایی میشه استفاده کرد. وی اس کد که واقعا کارش درسته، پشتیبانیش عالیه ...
خب این محدودیت تعداد فایل رو گذاشتن به عنوان طرح تجاریشون که واقعا از لحاظ ایده تجاری جای تعجب داره.
مرسی محسن‌جان ... سربازی واقعا درد بزرگیه برای یک جوان، عمل بی فایده‌ای نیست به نظرم و حداکثر حداکثر ۶ ماه کافیه نه ۲ سال.
امید داشتن بهتر از ناامید بودنه ... واقعا بیایم و امیدوارانه زندگی و تلاش کنیم.
منم خوشحالم که می‌بینمت ... چهره‌های آشنا هر روز داره کمتر میشه توی این محیط ... از برنامه‌هام اینه که فعال‌تر باشم و بیشتر بنویسم ... حس خوبی داره اینجا.
۲۹ اسفند ۱۴۰۱

هان راستی این وب سایت هم به نظرم برای مارک داون جالب هست. زیباییش صد البته به مارک تکست نمیرسه ولی خوب ابزار جمع و جوریه و خوبیش اینه همه جا بدون نصب میشه اجراش کرد. قابلیت دیداری افزودن عکس و ذخیره پست و خروجی html و سینک با گوگل درایو هم داره. اوپن سورسم هست :) گفتم معرفی کنم شاید به درد خورد:

stackedit.io/app

۲۹ اسفند ۱۴۰۱
عالیه ... خیلی ابزار باحالی نوشتن ... چقدر کامل روی امکاناتش کار کرده ... بکش رو هم با node کار کردن ...
 اتفاقا منم ایده‌ام برای ساختن ویرایشگر، اجرای آنلاینش هست ... واقعا پروژه‌ی الهام بخش و به درد بخوریه ... مرسی از معرفیش محسن جان 🌹🌷
۲۹ اسفند ۱۴۰۱

سلام سال نوتون مبارک

امیدوارم سال خوبی داشته باشین:)

۱ فروردين ۱۴۰۲
سلام، سال نو شما هم مبارک.
مرسی، منم سال خوب و خوش پر از سلامتی رو براتون آرزو می‌کنم.
۱ فروردين ۱۴۰۲

سلام عزیزم سال نو مبارک و پر از اگاهی و افرینندگی

۱ فروردين ۱۴۰۲
سلام عزیزم، سال نو شما هم مبارک.
مرسی، منم براتون سالی پر از دانایی و موفقیت آرزو می‌کنم.
۱ فروردين ۱۴۰۲

سلام سال نو مبارک

امیدوارم تمام آرزوهای خوبتون عملی بشه

۲ فروردين ۱۴۰۲
سلام، سال نو شما هم مبارک
مرسی، امیدوارم سالی پر از خوشی و موفقیت رو در پیش داشته باشین.
۲ فروردين ۱۴۰۲

آرزوهات واسه ۱۴۰۲ اینقد قشنگ بود که اصن واسه منم از همینا! به امید پیشرفت همه‌مون دست در دست هم :)

۳ فروردين ۱۴۰۲
سلام ... سال نوت مبارک
امیدوارم که امسال محقق بشه ... به امید پیشرفت همه با هم 🌹🌷🌸
۴ فروردين ۱۴۰۲

سلام آقا محمد رضا

لطفا راهنمایی بفرمایید چطور میشه فونت و سایز و رنگ زمینه‌ی پاسخ به کامنت رو مثل متن کامنت کرد؟

کامنت و جواب رو در این نشانی ملاحظه کنید:

http://hajferdowsi.ir/post/839#comment-rKFf34M2ie0

می‌خوام یه کدی باشه که همه جا بدون تنظیمات، رنگ و فونت و سایز و رنگ زمینه‌ی جواب، مثل کامنت بشه.

ممنون از راهنمایی‌تون

۱۲ فروردين ۱۴۰۲
به نظرم بهتره شما موارد مد نظرتون رو جمع کنین و از یک ویرایشگر قالب بخواین که قسمت‌های مد نظرتون رو اصلاح کنن، یا قالبی بر اساس سلیقتون طراحی و بسازن، در غیر این صورت می‌بایست به صورت مقدماتی با html و css آشنا باشین تا این موارد رو اوکی کنین، این موارد راهنمایی کوتاهی ندارن.
۱۳ فروردين ۱۴۰۲
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
چت درباره من تماس جعبه ابزارها آسمانی‌ساز لینک رسان موزیک‌ها 💙 برنامه وبلاگ CKEditor Quill TinyMCE Froala کانال آپارات