شما چه نوع عکاسی هستید؟

امروزه با ورود عصر دیجیتال و همه‌گیر شدن استفاده از موبایل‌های هوشمند، تقریبا همه‌ی ما در زندگی خود یک بار دست به عکاسی زده‌ایم. به شخصه بارها شده است که تحت تاثیر عکسی قرار گرفته و انگیزه‌ای نو یافته و شروع به عکاسی کردم. عکاسی نوعی هنر محسوب می‌شود و عقاید و روح و فکر شما در هنری که خلق می‌کنید منتقل می‌شود. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که در دنیای عکاسی جایگاه شما کجاست؟ این سوال شاید بیشتر برای عکاسان آماتور که مدتی است به صورت تفریحی عکاسی می‌کنند اما پا را فراتر نمی‌گذارند با این حال نسبت به این موضوع کنجکاو هستند، پیش می‌آید.

این که شما در حال گرفتن عکسی هستید، می‌خواهید چه چیزی را ثبت کنید؟ هدفتان از گرفتن آن عکس چیست؟ گرفتن آن عکس چقدر برای شما اهمیت دارد و چقدر برایش زمان می‌گذارید؟ چه رنگ‌بندی ای را برای عکس خود انتخاب می‌کنید؟ چقدر برای گرفتن عکس مورد نظرتان، مهارت دارید؟ چه مفهومی را می‌خواهید منتقل کنید؟ و ... این‌ها سوالاتی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم سبک‌های عکاسی و تمایز عکاسان نسبت به هم را متوجه شویم.

مشغول وبگردی که بودم متوجه چنین مطلبی از وبسایت زومیت شدم که برگرفته از پست وبسایت «پتاپیکسل» می‌باشد که این دسته‌بندی را ارائه داده است. ارائه کننده این دسته‌بندی عکاسی به نام مایکل رابین است که بینانگذار شرکت Neomodern در حوضه‌ی خدمات آنلاین عکاسی می‌باشد.

عکس از: Henri Cartier-Bresson

۱. گردآورنده

افرادی که تصاویر را در لحظه می‌گیرند. به عنوان مثال در گذر هستند و یک صحنه‌ی جالبی به چشمشان می‌خورد و می‌خواهند آن لحظه را ثبت کنند و برای ثبت آن لحظه برنامه‌ای ندارند. به عنوان مثال از شما نمی‌خواهند که لبخند بزنید و یا به شکل خاصی بایستید. آن‌ها می‌خواهند همانطور که در لحظه اتفاق می‌افتد را ثبت کنند. چیزهای خنده‌دار یا جذاب و یا زیبا را که می‌بینند.

عکاسان مشهور در این سبک: Henri Cartier-Bresson و Andre Kertesz و Elliott Erwitt و عکاسان مگنوم

 

 

عکس از: Yousuf Karsh

۲. کارگردان

معمولا عکاسان استودیو که در مکانی کنترل شده عکاسی می‌کنند. در حقیقت این عکاسان یک کارگردان هستند و در برخی اوقات دارای گروهی از عوامل می‌باشند. این هنرمندان کسانی هستند که آن را می‌سازند. در حقیقت کار این عکاسان با سوژه زمانی تمام می‌شود که تصویری بدون ایراد و از هر لحاظ ایده‌آل ثبت کنند. اصولا حرفه‌ای‌ترین عکاسان با حقوق بالا در این دسته قرار می‌گیرند.[زومیت]

عکاسان مشهور در این سبک: Annie Leibovitz و Irving Penn و Karsh و Nigel Barker

 

 

عکس از: Tom Koerner

۳. شکارچی لحظات

این دسته از عکاسان بسیار شبیه به گردآورندگان هستند؛ البته با این تفاوت که آنها برای ثبت لحظات، صبر بیشتری داشته و زمان طولانی‌تری را صرف می‌کنند. عکاسان ورزشی، حیات وحش و خبری را می‌توان در این دسته قرار داد. درواقع برخلاف گردآورندگان که تنها دیدن سوژه خاصی آنها را متقاعد برای گرفتن ده‌ها عکس می‌سازد؛ شکارچیان با دیدن سوژه مدنظر زمان بیشتری را صرف می‌کنند تا لحظه‌ای خاص از سوژه را ثبت کنند. در تصویر بالا می‌توان به این موضوع پی برد که عکاس صبر کرده تا لحظه‌ای که حیوان به دوربین نگاه می‌کند، ثبت شود.[زومیت]

عکاسان مشهور در این سبک: Frans Lanting و Neil Leifer

 

 

عکس از: Jerry Uelsmann

۴. تصویرگر

در این روش عکاسی،‌ گرفتن عکس تازه ابتدای کار است و در حقیقت از مواد اولیه در خلق اثر هنری می‌باشد. کار اصلی پس از گرفتن عکس شروع می‌شود و هنرمند با افزودن عناصر و تغییرات خلاقانه‌ای که بر روی عکس اعمال می‌کند، آن عکس به ظاهر ساده را تبدیل به یک اثر هنری می‌کند تا تصویرگر بتواند آنچه را که در ذهن دارد، بسازد. در تصویر نهایی امکان دارد تمامی پیکسل‌های تصویر ثبت‌شده دست‌خوش تغییرات مختلفی شوند و نتیجه نهایی بسیاری از المان‌های دنیای واقعی را نقض سازد.[زومیت]

عکاسان مشهور در این سبک: Jerry Uelsmann و Maggie Taylor و Russell Brown

 

 

عکس از: Ansel Adams

۵. کاوشگر

کاوشگر را می‌توان نوعی گردآورنده دانست که سوژه‌اش حرکت نمی‌کند. درواقع کاوشگر نوعی شکارچی لحظات نیز هست که به جای سوژه‌های پویا، نور را تعقیب می‌کند. سوژه‌های یک کاوشگر می‌تواند مناظر یا معماری‌های باشکوه و حتی سبکی خاص از زندگی باشد. کاوشگران در مورد یافتن و درک المان‌های تاثیرگذار روی سوژه مدنظرشان مانند تنظیم زاویه ثبت تصاویر یا نوردهی زمان بسیاری صرف می‌کنند.[زومیت]

عکاسان مشهور در این سبک: Eugene Atget و Berenice Abbott و Ansel Adams

 

 

عکس از: Garry Winogrand

۶. آنارشیست

این دسته از عکاسان در حالی که از نظر آماده‌سازی برای ثبت تصاویر مانند گردآوران، زمان صرف نمی‌کنند به دنبال ثبت لحظه‌ای نامنظم از اتفاقات روزمره دنیای واقعی هستند. درواقع برخلاف گردآوران که شفافیت سوژه در تصویر برایشان اهمیت فراوانی دارد در تصویر آشوبگران، سوژه می‌تواند نامفهوم یا تیره و تار باشد. در تصاویر ثبت شده این دسته از عکاسان به المان‌هایی برمی‌خوریم که شاید همین موارد باعث جذابیت این عکس‌ها شده است؛ المان‌هایی از جمله غیرمنتظره بودن، تیره و تار بودن سوژه‌ها، نور محیط، زاویه دوربین و... که هریک با المان‌های تصاویر ثبت‌شده توسط عکاسان سبک‌های دیگر متفاوت است.[زومیت]

عکاسان مشهور در این سبک: Garry Winogrand

 

برای درک بهتر تفاوت عکاسان سبک‌های مختلف به سوژه‌ای مشابه فکر کنید. فرض کنید در کنار برکه‌ای، تمساحی قرار دارد و عکاسانی با سبک‌های متفاوت با چنین صحنه‌ای مواجه می‌شوند. در حالی که یک گردآورنده به سرعت شروع به ثبت تصاویر مختلف از تمساح می‌کند، شکارچی لحظات منتظر ثبت لحظه‌ای خاص از تمساح مانند لحظه جمع شدن حیوانات مختلف به دور تمساح در زمان غروب خورشید است. یک تصویرگر پس از ثبت تصویر ایده‌آل، ساعت‌ها صرف اضافه کردن المان‌های مختلف مانند حیوانات و لحظه غروب خورشید با استفاده از نرم‌افزارهای ویراشگر تصویر می‌کند. در این بین کارگردان شاید با استخدام فردی آشنا به گونه جانوری تمساح‌ها و استفاده از اعضای گروه خود صحنه‌ای شگفت‌آور مانند زمانی که تمساح دهان خود را باز می‌کند، ثبت کند.[زومیت]

به این موضوع نیز باید اشاره کرد که این عکاسان حتی اگر ادوات مشابهی برای ثبت صحنه‌ای مشترک داشته باشند بازهم نحوه ثبت تصاویر آنها متفاوت خواهد بود؛ زیرا فلسفه متفاوتی برای ثبت لحظات دارند.[زومیت]

تست MBTI

اما برای آنکه راحت‌تر به پاسخ این سوال که «شما چه نوع عکاسی هستید» برسید، می‌توانیم از روشی شبیه به «آزمون شخصیت مایرز–بریگز» برای این منظور استفاده کنیم. با استفاده از این روش شما می‌توانید با نمره دادن از ۱ تا ۵ به هر کدام از این ویژگی‌ها، متوجه سبک عکاسی خود شوید:

  1. خیلی صبور برای گرفتن عکس ← کم صبر و سریع عکس می‌گیرید
  2. آماده‌سازی بسیار ← بدون آماده‌سازی
  3. ویرایش بسیار ← بدون ویرایش
  4. استفاده از ادوات مختلف عکاسی ← مینیمالیست، ادوات مهم نیست
  5. عکس نتیجه‌ی یک کار گروهی است ← نتیجه یک کار انفرادی است.
  6. کنترل روی موضوع، نور ←صاف و ساده هر چیزی که هست.
  7. ترکیب‌بندی منطقی( قرارگیری عناصر تصویر در کنار هم) ← بدون ترکیب‌بندی
  8. حرفه‌ای (به عنوان شغل و کسب درآمد) ← آماتور (برای علاقه)
مدل‌های عکاسی:
  • گردآورنده: کم صبر - بدون آماده‌سازی - بدون ویرایش - انفرادی - ساده - دارای ترکیب‌بندی
  • کارگردان: حرفه‌ای - صبور - آماده‌سازی بسیار - ویرایش - استفاده بسیار از ادوات - کنترل روی نور و موضوع - دارای ترکیب‌بندی
  • شکارچی لحظات: می‌تواند حرفه‌ای - خیلی صبور - آماده‌سازی - بدون ویرایش - ترکیب‌بندی
  • تصویرگر: می‌تواند حرفه‌ای - صبور - آماده‌سازی - ویرایش بسیار - استفاده از ادوات - کنترل روی موضوع -
  • کاوشگر: صبور - ترکیب‌بندی منطقی - حرفه‌ای - آماده‌سازی بسیار
  • آنارشیست: کم صبر - بدون آماده‌سازی - بدون ویرایش - ساده
 
به عنوان مثال من:
  1. صبوری در عکس ۴ ← کم صبری ۱
  2. آماده سازی ۲ ← ۳
  3. ویرایش ۲ ← ۳
  4. ادوات ۲ ← ۳
  5. گروهی ۰ ← ۵
  6. کنترل ۱ ← ۴
  7. ترکیب‌بندی ۴ ← ۱
  8. حرفه ۱ ← ۴

پس ویژگی‌های من «صبور» - «آماده‌سازی کم» - «ویرایش کم» - «ادوات کم» - «انفرادی» - «ساده» - «دارای ترکیب‌بندی» - «آماتور» نشان‌دهنده‌ی این است که من در دسته‌ی عکاسان شکارچی لحظات قرار می‌گیرم، چرا که «صبور» گزینه ۱ و ۶ را حذف می‌کند، «آماتور» گزینه ۲ و ۵  را، «ویرایش کم» هم گزینه ۴ را پس تنها گزینه ۳ می‌ماند. حالا نوبت شماست که به این سوال پاسخ دهید:

شما چه نوع عکاسی هستید؟

برچسب‌ها
پیشنهادهای آسمانم

تا حالا۱۲ تا نظر داشتیم!

محمدرضا ...
سلام ، بلاگ جالب و پر محتوایی دارین :)



اگر تمایل داشتین از بلاگ عسل تکسو دیدن نمایید .



شاد ، سلامت و موفق باشین :)

۱۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام ... متشکر ... حتما ... همینطور شما :)
۱۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام
خیلی مطلب جالبو جذابی بود:)
ممنون:)

داشتم ویژگیاشونو میخوندم گفتم من جز دسته های گردآورنده و آنارشیستم:))
که اخرش دیدم ویژگیا این دوتا یکین:)
کم صبر،بدون اماده سازی،بدون ویرایش،ساده:))

البته یکمم گاهی ازنوع کاوشگر میشم:)
ولی عموماً عکسایی از طبیعت ،آسمون،پُل شهرمون و...که دارم وعکسای خوبیم ازاب دراومده خیلی یهویی گرفتمو بدون ادیت وکاری بنظرم جذاب بوده:))

یه بار تو دانشگاه رو یه نیمکتی نشسته بودم سرمو بلندکردم دیدم نور انقد خوشگل از بین برگای درخت بالاسرم رد شده کلی عکس ازش گرفتم
یا تو ماشین درحال حرکت یه قسمت اسمونو میبینم خیلی خوشگله یا رو پُل باشیم وفضاروبرو یاکنارمون ازبالا جذاب باشه همونطوری عکس میگیرم:)
وخوبم درمیاد😍
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام ... مرسی ... خوشحالم که خوشتون اومد :)
+ معمولا به نظرم بیشتر ما توی دسته‌ی گردآورنده هستیم ... با علاقه‌ای نسبت به مدل‌های دیگه ... ولی روشی که معمولا پیش می‌گیریم گردآورنده هست.
+ چرا عکساتون رو توی وبلاگ منتشر نمی‌کنین؟ یا کردین و من ندیدم ؟
+ برا من هم این سوژه‌ها پیش اومدن تقریبا ... یادمه برای گرفتن عکس زرشک توی این پست حدود ۱ ساعت و نیم زمان گذاشتم ... که روی یک صخره بود و من تکیه‌گاه خوبی نداشتم ... و نمی‌تونستم خوب روی موضوع فوکوس کنم ... و هر بار تعادلم رو از دست می‌دادم یا لرزش داشتم ... :)) ... عکاسی خاطرات زیبای خودش رو داره که واقعا پررنگ هستن توی ذهنم ...
+ عکاسی روی پل هم خیلی قشنگه ... مخصوصا روزهای آفتابی ...
+ مرسی بابت کامنت :)
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام
من خب خیلی وقته عکاسی میکنم
نیمه حرفه ای انجام میدم و اصلا دلم نمیخواد برم آتلیه کار کنم چون حس میکنم اون آزادی بیرون رو برام نداره!
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام ... وقت بخیر ...
+ پس چه روحیه خوبی دارین :)
+ هر کدوم دنیای خودشون رو دارن ... بعضی‌ها دوست دارن عکسای «پرتره» بگیرن ... استودیو خوبه ... ولی بعضی‌ها دوس دارن اتفاقات و مناظر رو همونطور که آزاد و ساده هستن به تصویر بکشن ...
+ اما عکاس‌های «کاوشگر» هم هستن که به صورت حرفه‌ای عکس‌های پوستر و ... می‌گیرن ... اینطور که معلومه ... روحیه کاوش و سفر دارین ... و نسبت به آتلیه میل چندانی ندارین ...
+ مرسی بابت کامنت :)
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
خب عکس پرتره هم اونطوری که الان مد شده ، سرشار از ادیت ، دوست ندارم اصلا و تو فضای باز واقعا میشه قشنگ ترین پرتره ها رو ثبت کرد:)))

دقیقا بیشتر عکسایی که گرفتم تو سفر بوده و برای همین میلی به کار تو آتلیه ندارم :دی
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
بسته به هدف هنرمند عکس ادیت میشه ... حالا با توجه به این که مد شدن قضیه بحث تقلید کورکورانه و هنری نبودن اثر رو نشون میده ... اما کار باارزشی هست ... :)
+ توی فضای باز میشه بهترین‌ها رو گرفت ... اما توی زمان و شرایط خاص و همیشه نمیشه ... و قابل کنترل نیست ...
+ منم سفر رو ترجیه میدم :)
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
درسته درسته

همین جمله آخرتون خیلی خوبه:))
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
خوبه که به یه نقطه اشتراک رسیدیم و نتیجه داد «مینی بحث» :)
+ :))) ... واقعا عکسای سفری خاطرات نابی دارن ...
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
چون گمونم هردو عکاسی رو بلدیم و تا حدی میدونیم چی ازش میخوایم!

اتفاقا دیشب مشغول دیدن یسری از عکسای سفر بودم...واقعا خاصن این عکسا!
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
موافقم ... احتمالا به همین دلیله ...
+ واقعا که خاصن ... :)
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید
وااای خیلی خوب بود مطلبتون
من شدم عکاس گردآورنده
خیییلی سپاااس گزارم واقعا پست مفیدی بود
اگه میشه بازم از این پست ها بذارین
ممنون🙏
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام ... خیلی ممنون ..
+ خواهش می‌کنم ... خوشحالم که براتون مفید بود ... :)
+ فکر کنم تقریبا خیلی از ماها توی این دسته هستیم ...
+ مرسی ... متشکرم از شما که با این کامنت خوبتون باعث ایجاد انگیزه و حمایت میشین :)
+ حتما ... فعلا قصدم اینه پست‌های هفتگی و جامع بذارم ... ولی شاید این بین پست‌های انیمه‌ای بذارم ... ولی پست‌های هفتگی توی این سبک هم میذارم ...
+ خواهش می‌کنم ... مرسی :)
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
من مورد اولم
گوشیمو باز کردم و دیدم بله گالری گوشیم پر از این مدل عکسهاست
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
اکثر ما هم همینطوریم :))
+ ولی اگه به عنوان یک اثر هنری به عکسی که می‌خواین بگیرین ... فکر کنین ... عکس‌ها از حالت ثبت وقایع تبدیل به اثری میشن که با بیننده حرف می‌زنن ...
+ من پیشنهاد می‌کنم که عکساتونو منتشر کنین ... کمک می‌کنه دفعات بعد بیشتر به این مساله توجه کنین ... البته اگه به عکاسی علاقه دارین و می‌خواین پیشرفت کنین ...
+ مرسی از کامنت ... :)
۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام:)
ببخشید انقد فاصله افتاد برا جواب دادن...
این روزا یکم مجازی کمرنگ شده برام...

عکستون از زرشکو دیدم خیلی خوشگله:)
واقعا خداقوت یک ساعتو نیم اونم رو صخره
زمان گذاشتن ازپس هرکسی بر نمیاد:)

عکسا من باگوشیه کیفیت خوبو حرفه ای ندارن که بذارم وبلاگ:)
۱۶ فروردين ۱۳۹۹
سلام ... :)
+ خواهش می‌کنم ... مهم محبتی هست که دارین ... :)
+ امیدوارم خیر باشه ...
+ خواهش می‌کنم ...
+ خخخ ... تجربه جالبی بود برام :)
+ آره موافقم ... حوصله و علاقه‌ای هر چند کم باید باشه ... من تلاشم رو کردم ... :)
+ خب تصاویر گوشی هم می‌تونه خیلی خوب باشه ... باید روش کار رو بدونین ... و دنبالش برین ... :)

۱۶ فروردين ۱۳۹۹
خیلی ممنون:)
خیره فک کنم کودک درونم داره بزرگ میشه😅 ازوقتی ۲۵سالم شده بچه آرومی شدم😅
همش ۷روزه ۲۵سالم شده😅

منم حوصله وصبوری وعلاقه دارم ولی دوربین حرفه ای ندارم همین ذوقمو کور میکنه که عکس باکیفیت نمیشه :))
انشاالله میخرم:)
البته صبوریو ریسکم که به پا شما نمیرسه:)
که دلم بخواد بالا صخره عکس بگیرم😐😅
از ارتفاع میترسم😐

+مثلاً بچه ارومی شدمو انقد حرف زدم:)))
۱۶ فروردين ۱۳۹۹
خواهش می‌کنم ...
+ چه خوب ... بیست و پنج سالگیتون مبارک باشه :)
+ آره موافقم یه مقدار توی ذوق آدم میزنه ... امیدوارم که دوربین مناسبتون رو بگیرین :)
+ خخخ ... زیاد هم بلند نبود ... :))
+ :))
۱۶ فروردين ۱۳۹۹
خیلی ممنون:)
۱۷ فروردين ۱۳۹۹
خواهش میکنم ... مرسی ⁦☺️⁩
۱۷ فروردين ۱۳۹۹
چقدر عکس اول ترکیب رنگاش قشنگه...
۱۸ فروردين ۱۳۹۹
آره ... خیلی عکس خوش‌رنگ و قشنگیه ... :)
۱۸ فروردين ۱۳۹۹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
چت درباره من تماس جعبه ابزارها آسمانی‌ساز لینک رسان موزیک‌ها 💙 برنامه وبلاگ CKEditor Quill TinyMCE Froala کانال آپارات