چنین گفت زرتشت نیچه ...

واقعیت اینه که منتقد ادبی نیستم و نمی خوام و نمی تونم یک نتیجه گیری یا نقد و بررسی کاملی از یک کتاب ارائه بدم . می خوام این کتاب رو به سبک خودم معرفی کنم . این کتاب رو بیش از سه سال پیش تونستم بخونم . (‌ البته یه تعریفی از خوندن بگم که یک خواننده حرفه ای نیستم و سطحی خوندم )

واقعا از فکر حاکم بر این کتاب خوشم اومد ،‌ البته کتاب ترجمه شده رو خوندم و البته کتاب ترجمه آشوری نبود . ترجمه رحیم غلامی بود . کتاب پایین :

کتابی که به صورت عمومی به عنوان ترجمه اصلی این کتاب فلسفی توصیه میشه ، ترجمه استاد آشوری هست که می تونید با لینک زیر دانلودش کنید راستی حجمش هم 7.3Mb هست  :

دانلود کتاب

کسایی که علاقه مند به رمان هستن ، حتما از این کتاب خوششون میاد ، ولی کسایی که در کنارش به فلسفه علاقه مندن و دنبال این سوال هستن که دلیل خلقت ، خدا چیه و کنجکاوی توی اونا شعله ور هست کتاب فوق العاده ای هست . البته باید وقت پیدا کنید تا این کتاب رو بتونید بخونید ، آخه درکش به همین راحتی ها نیست . ولی لذت رمان های فلسفی به همینه دیگه ،‌ وادار به فکر کردن می کنه شما رو . اگه حس و حالش رو ندارین که اصلا بیخیال.

این کتاب یه رمان فلسفی و شاعرانه هست ، منظورم اینه که شعر هم داره . شعر فلسفی ... خیلی جالبه نه ، البته شعرای بزرگ ما مثل سعدی و حافظ هم به نظرم بعضی از شعراشون تقریبا فلسفی هست .( نه همه شعراشون )‌ . یکی از مفاهیمی که از این کتاب بسیار مشهور شد ، مفهوم ابرانسان ( البته ابرمرد ترجمه شده بود که درست نیست ، ابرانسان هست ) ، هست . مفهومی که انسان کنونی رو به چالش کشید . از یک بخش کتاب خیلی خوشم اومده بود که می خوام بخونینش ، این توی قسمت پیشگفتار زرتشت هست (‌ زرتشت قهرمان رمان نیچه هست که نمایانگر خود نیچه هست ) :

قسمت ابتدایی کتاب :

قضیه این هست که زرتشت بعد از سال ها ( 10 سال )  از غار خودش بیرون میاد دلیلش رو اینطور میگه :‌"با میل و رغبت آنچه را که گرد آورده ام به دیگران می بخشم و در میان آنها تقسیم می کنم تا این که خردمندان بار دیگر از حماقت خود لذت برند و فقیران از ثروت خود شادمان گردند . از این رو باید به ژرفاها فرو روم ، همان طور که تو ای خورشید فیض بخش در شب هنگام به آن سوی دریاها می روی و به جهان فرودین نیز نور نثار می کنی!"

خب ، زرتشت حرکت می کنه و با یه پیرمردی رو به رو میشه و یه سری اتفاقات و تا این که به نزدیکترین شهر میرسه و میبینه که مردم زیادی توی بازار جمع شدن ، قضیه اینه که یه بندباز می خواد نمایش اجرا کنه ولی زرتشت میره و می خواد مردم و ارشاد کنه و حرف بزنه . این بخش حرف های زرتشت رو خیلی دوس دارم :

  • آنچه در وجود انسان دوست داشتنی به شمار می آید این است که انسان مرحله یی از تحول و دوره یی گذرا را طی می کند .‌ ( انسان حرکتی صعودی و نزولی دارد . )
  • آنانی را دوست دارم که غیر از زندگی کردن به صورت نزولی راهی را برای چگونه زندگی کردن بلد نیستند ، چون بالا روندگان هستند .
  • افراد سرشار از تنفر را دوست دارم ، زیرا سرشار از تمجید و تحسین هستند و نشانه های میل و اشتیاق به سوی ساحل دیگر محسوب می گردند .
  • آنانی را دوست دارم که در ماورای ستارگان در ابتدا به جست و جوی دلیلی برای پایین رفتن و قربانی شدن بر نمی خیزند ، بلکه خود را فدای زمین می کنند ، باشد که زمین بعدها به اًبر انسان تعلق یابد .
  • آن کسی را دوست دارم که زندگی می کند تا به آگاهی دست یابد ، جستجو می کند تا این که بعدها اَبرانسان بتواند زندگی کند . چون بدین گونه او جویای هبوط و نزول خویش است .
  • آن کسی را دوست دارم که پرهیزگاری خود را بسیار دوست دارد زیرا پرهیزگاری عبارت است از اراده برای نزول کردن و نشانه یی از اشتیاق .
  • آن کسی را دوست دارم که هیچ سهمی از روح را به خود اختصاص نمی دهد ، بلکه می خواهد کاملا روح پرهیزگاری خود باشد ، از این رو به صورت روح از روی پل عبور می کند .
  • آن کسی را دوست دارم که به پرهیزگاری تمایل و آن را سرنوشت خود می سازد ، از این رو به خاطر پرهیزگاری خود متمایل به ادامه دادن زندگی است ، یا دیگر تمایل به زندگی ندارد .
  • کسی را دوست دارم که واژه هایی زرین را پیشاپیش کردارهای خویش پراکنده می سازد ، و همواره بیش از آن چه که وعده کرده کار انجام می دهد ، چون در پی هبوط و نزول خویش است . 
  • کسی را دوست دارم که حقانیت نسل های آینده را توجیه می کند ، و به جبران کارهای نسل های گذشته می پردازد ، چون او می خواهد که از طریق نسل های زمان ِ حاضر از درِ تسلیم در آید .
  • کسی را دوست دارم که روحش آن چنان لبریز است که او خود را فراموش می کند و همه چیز در وجود او هست ، از این رو همه چیز موجب نزول و هبوط او می گردد .
  • کسی را دوست دارم که روح و قلب آزادی دارد ، از این رو سر او تنها اندرون قلب او را در بر می گیرد .، اما قلب او موجب نزول و هبوط او می شود .
  • همه آنانی را دوست دارم که همانند قطره های سنگین باران ، یکی یکی از ابر تیره رنگی که بر بالای سر انسان آمده است ، فرو می چکند ، آن ها نزدیک شدن آذرخش را نوید می دهند ، و همچون پیش قراولان تسلیم می شوند .

خب ، زرتشت این حرف ها رو به مردم میزنه و میبینه مردم ایستادن و دارن بهش می خندن بعد با خودش میگه :‌

آنها گفته هایم را در نمی یابند ، دهانی برای این گوش ها نیست .  آنها چیزی دارند که به آن می بالند ؟ آن چه را که به آن می بالند چه نامیده اند ؟‌نام آن را فرهنگ گذاشته اند و آن را وسیله تمایز خود از شبانان قرار داده اند .  از این رو دوست ندارند که سخنانی تحقیر آمیز درباره خود بشنوند .

این کتاب ،‌ یکی از غنی ترین کتاب های ادبی ، فلسفی و داستانی جهان به شمار میاد . که بیشتر روی فلسفه این کتاب تاکید میشه . بزرگترین اثر نیچه هم همین هست . کتابی که شاید شنیده باشید ، دوران جنگ جهانی ، هیتلر رو ابرمرد نیچه خطاب می کردن و بسیار مورد توجه هست این کتاب .

امیدوارم هر موقع کتابی رو می خوایم بخونیم بیشتر به گفته های نویسنده فکر کنیم و سعی بر درکشون کنیم و همینطور این که سعی کنیم کتاب های با ارزش بخونیم که ارزش توجه و درک رو داشته باشن .

پیشنهادهای آسمانم

تا حالا۸ تا نظر داشتیم!

محمدرضا ...
خب من بخشی که شروع کردین از کتاب گفتین رو نخوندم راستش. چون بخش ابتدایی به خوندن کتاب علاقه مندم کرد. کتابی که بارها می خواستم بخونمش و نشد.
اما اینبار به شدت عزمم رو جزم کردم.
فقط یه سوال: اون پی دی اف که گذاشتین حق نشر و ایناش تموم شده که با خیال راحت بخونیم؟ یا بریم از کتاب خونه گیرش بیاریم؟

ممنون بابت معرفی این کتاب جالب.
۱۸ دی ۱۳۹۴
اطلاعات دقیقی در باره  اتمام حق نشرش ندارم در مورد ترجمه آشوری که توی کتابناک هست ولی انگار ذکر شده :‌
حق تکثیر: ت‍ه‍ران‌: آگ‍اه‌‏‫‏، چاپ سی و سوم ۱۳۹۲
ولی احتمال میدم که آزاد باشه .
ولی من ترجیه دادم که تهیه کنم و بخونمش ، چون لذت این کتابها به دست گرفتشونه .
راستی ممنون و خواهش می کنم  ... :)
۱۸ دی ۱۳۹۴
واااای چه پست طولانی ای!!!پاراگراف اول و آخر پست مطالعه شد و جمله های اول و آخر پاراگراف های میانی!!...روش نوین پست خوانی در لحظات بحرانی:)
نخوندم کتاب رو ولی امیدوارم کتاب خوبی باشه!!!
۱۸ دی ۱۳۹۴
همینطوره ... دیگه ببخشید ... بخش بندی شده البته بدون عنوان گذاری ...
کتاب خوبی هست ولی وقت برای خوندن می خواد .
۱۸ دی ۱۳۹۴
معرفی کتاب عالی
به نظرم همه ی وبلاگا باس معرفی کتاب داشته باشن بخونن و یه معرفی بکنند مثل شما:)
وبلاگ ما هم دارد:)
۱۸ دی ۱۳۹۴
درسته ... هر فردی با هر علایقی به نظرم باید کتابی در رابطه با اون علاقه ی خودش بخونه تا دانشی در اون زمینه به دست بیاره یا برای تفریح
به همین دلیل میشه گفت که هر وبلاگی بهتره که معرفی کتاب داشته باشه ،‌ با این حال معتقد هستم که بعضی ها شاید دلشون نخواد .
شما کار بسیار خوبی می کنید که معرفی دارین ، این باعث میشه که دانش خواننده هاتون رو بالا ببرین
و یک دوست واقعی باشین .
ممنون :)
۱۸ دی ۱۳۹۴
اخر شب، وقت مناسبی رو برای خوندن مقدمه یه کتاب فلسفی انتخاب نکردم!راستش هرچی خوندم هیچ ادراک نکردم!


+ نقد کتاب یه کار فنیه و اصول خاصی داره ولی نظر شما و کسایی که یه کتابو خوندن فوق العاده ارزشمند و مفیده

کاش یه سایتی هم بود دیجیکالا مانند برای کتابخوانی و نقد و بررسی فنی و نظرات کسایی که اون کتابو خوندن! خیلی چیزها گروهیشون لذت بخش تره ...
۱۹ دی ۱۳۹۴
پست طولانی ای هست و قرار نبود که همه پست مطالعه بشه ،‌ در حقیقت مقدمه کتاب برای علاقه مندا و علاقه ای که داشتم نوشتم .

دقیقا ... با شما کاملا موافقم ... خیلی چیزا گروهیشون لذت بخش تره ...
۱۹ دی ۱۳۹۴
به به عالی بود دنبال می شوید
۱۹ دی ۱۳۹۴
متشکر ... شما هم دنبال می شوید .
۱۹ دی ۱۳۹۴
سلام و درووود بر شما دوست عزیز

متشکرم از حضور و لینکتون ... شما هم متقابلا لینک هستین

موفق و پیروز باشید
۱۹ دی ۱۳۹۴
سلام و درود من بر شما دوست عزیز
منم از حضورتون و لینکتون متشکرم
موفق و سلامت باشین
۱۹ دی ۱۳۹۴
:-)
خیلی‌وقته میخوام بخونمش
وهی پشت گوش میندازمش...
این پست شد یه یاد آوری
۱۹ دی ۱۳۹۴
کتابی هست که باید سر وقتش خوند ... وگرنه لذت نمیده ...
۱۹ دی ۱۳۹۴

درود بر شما

ببخشید ترجمه ی آقای غلامی رو از کجا تهیه کردید ؟ من کتابهای نیچه  رو با ترجمه های متفاوت خوندم و ترجمه ی آقای اشوری برای تمامی کتاب های نیچه به هیچ وجه خوب نیست !!!!

در مورد این کتاب هم ترجمه ی آقای غلامی نزدیک ترین به متون اصلی هستند.میشه لطفا کمک کنید تا بتونم تهیه اش کنم چون گمش کردم.دیروز از یه کتاب فروشی خرید کردم که با پست فرستادن و اشتباها یک ترجمه ی دیگری رو فرستادن

۳ خرداد ۱۴۰۰
از شیراز ... سال‌ها پیش ... و بله ... خیلی کم پیدا میشه ...
۱ تیر ۱۴۰۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
چت درباره من تماس جعبه ابزارها آسمانی‌ساز لینک رسان موزیک‌ها 💙 برنامه وبلاگ CKEditor Quill TinyMCE Froala کانال آپارات