نگاهی به قوانین بلاگ بیان

بسیاری از ما در هنگام ثبت نام برای استفاده از سرویس‌های شرکت بیان مانند بلاگ و بیان باکس، با یک سری قوانین و مقرراتی موافقت می‌کنیم که شاید بسیاری از ما حتی نمی‌دانیم که با چه چیزهای موافقت کردیم و شاید به خاطر طولانی بودن و بی حوصلگی خودمان، به راحتی از تمام آن‌ بندها بگذریم. اما موضوعی مهم در قانون وجود دارد که می‌گوید: «جهل به قانون (ندانستن قانون) رافع مسئولیت کیفری نیست» و بدین معنا که اگر چه با قانون آشنا هستید و یا خیر، شما با این موارد موافقت کردید، پس اگر زمانی کار وبلاگ‌نویسی و تولید محتوای شما به جاهای باریک کشیده شد، چه دانسته و چه نادانسته بر اساس این قوانینی که پذیرفته‌اید با شما برخورد خواهد شد.

موضوع خط قرمزها و محدوده‌های وبلاگ‌نویسی در بیان، از جمله موضوعاتی است که هر وبلاگ‌نویسی باید با آن آشنا باشد تا بتواند با دانش از حقوق خود، با خیالی راحت و آزادی بیان به تولید محتوا و شکوفایی خلاقیت خود بپردازد.

قوانینی که ما در ابتدای عضویت خود در بیان، با آن‌ها موافقت می‌کنیم، شامل ۱۹ بند قانون و مقدمه‌ی ابتدایی است که در ادامه به شرح و تفسیر آن‌ها به زبان خودم، که یک وبلاگ‌نویس عادی هستم، خواهم پرداخت. در حقیقت این قوانین را می‌توان همانند قانون اساسی، ستون فقرات قوانین دیگر مشخص و نامشخص بیان دانست:

برای قانونمندی و کمک به ما در ارائه محیطی حرفه ای و امکاناتی متناسب با شان کاربران بیان، لازم است قبل از استفاده از هر یک از محصولات یا خدمات بیان، موافقت خود را با شرایط، ضوابط و سیاست های بهره برداری بیان اعلام نمایید:

در بخش مقدمه، شرکت بیان دلیل خود را برای ارائه‌ی این بندها و مسئولیت و تعهد شما را نسبت‌ آن‌ها اعلام می‌کند.

۱. نشان بیان و نام های "بیان"و "bayan"علامت های ثبت شده هستند و کلیه حقوق آن محفوظ است.

در بند اول، نام و نشان تجاری بیان معرفی شده و استفاده تجاری و یا سود جویانه از آن را ممنوع می‌کند.

۲. شما ضمانت می کنید که کلیه اطلاعات ارائه شده توسط شما به بیان صحیح و جدید است و اعلام می کنید که شما برای پذیرش این قرارداد و شرایط و اجرای آنها صلاحیت ، اهلیت ، قدرت و اختیار کامل دارید.

در این بند شما تعهد می‌دهید که با هوشیاری و بلوغ کامل این کار را انجام می‌دهید و اطلاعات شما اگر نادرست و اشتباه باشد، تمامی مسئولیت در قبال شماست و بیان بر اساس این بند می‌تواند شما را در صورت عدم تطابق اطلاعات محکوم کند.

۳. شما متعهد می شوید که از خدمات و محصولات بیان صرفا درچارچوب ضوابط و مقررات و آیین نامه های بیان و همچنین قوانین و مقررات ایران استفاده کنید.

در این قسمت ما با یک ابهام بزرگ رو برو می‌شویم و این که قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران بسیار گسترده و متنوع می‌باشد و در همین بند ممکن است با هزاران امکان و تبصره‌ی مختلف، محکوم قلمداد شویم پس اگر با چنین مشکلی رو برو شدید می‌بایست به یک متخصص قوانین و آگاه به آن‌ها مانند وکیل مراجعه کنید.

۴. استفاده تجاری یا سازمانی یا دولتی یا استفاده شخصیت های حقوقی از خدمات و محصولات بیان مستلزم پرداخت هزینه است. شرایط خاص و میزان هزینه برای هریک از موارد توسط بیان تعیین می شود و در هر زمان قابل تغییر است.

این بند عموما مربوط به وبلاگ‌نویس‌ها نیست و بند به شیوایی منظورش را بیان می‌کند.

۵. شما متعهد می شوید که از نام ، نشان ، آدرس و هر نوع مشخصه دیگری که مربوط به اشخاص مشهور، شرکت ها، موسسات و علامت های ثبت شده تجاری هستند بدون اجازه رسمی آنها استفاده نکنید. در چنین مواردی ممکن است بیان مدارک احراز هویت یا مجوز رسمی را از شما مطالبه کند.

در این بند شما از استفاده‌ی تحریک‌آمیز یا سودجویانه و یا به صورت جدی از موارد ذکر شده در بالا، منع و در صورت استفاده متخلف شناخته شده و محکوم می‌شوید. بدین معنا که اگر محتوای جدی و یا خاصی پیرامون موارد ذکر شده، منتشر کرده‌اید، یک پای شما گیر است و در هر زمانی ممکن است، محکوم شوید.

۶. ممکن است علاوه بر شرایط کلی و عمومی خدمات و محصولات بیان، هریک از محصولات یا خدمات بیان شرایط و ضوابط خاص خود را نیز دارا باشند که در این صورت شما باید آن ها را هم بپذیرید و در صورت وجود تضاد میان شرایط عمومی و شرایط خاص هر محصول یا خدمت، اولویت با شرایط خاص خواهد بود.

این بند به صورت آشکار و زیرکانه،‌ این حق را به شرکت بیان می‌دهد که در هر زمانی می‌تواند با افزودن بندی به قوانین خاص محصولات که خود، که اکثرا مشخص و اعلام شده نمی‌باشند، شما را محکوم کرده و متخلف بداند.

۷.  اگر مواردی را مشاهده کردید که فکر می کنید مخالف شرایط و توافق نامه های بیان یا قوانین لازم الاجرا است، به ما گزارش دهید. بیان سعی خواهد کرد گزارشات رسیده را بررسی کرده و برخورد مناسب با متخلفان را انجام دهد. اقدامات بیان در قبال متخلفین ممکن است شامل این موارد باشد: محدود کردن دسترسی عمومی به صفحات و محتوای کاربر تا زمان باقی ماندن موارد تخلف به نحوی که فقط نویسنده یا منتشر کننده اصلی دسترسی داشته باشد؛ غیر فعال کردن دسترسی های کاربر متخلف؛ حذف موارد نامناسب؛ حذف کاربر متخلف.

در این بند شرکت اعلام می‌کند که شما با گزارش تخلفات، به اجرای بهتر این قوانین کمک کنید و سطوح برخورد را هم در اینجا مشخص می‌کند.

 ۸. در تمامی خدمات و محصولات بیان، شما خود مسئول تمام فعالیت هایی هستید که تحت نام کاربری شما انجام می شود و همچنین مسئول حفظ امنیت کلمه عبور خود هستید.

۹. بیان هیچ مسئولیتی نسبت به محتوای انتشار یافته از سوی کاربران و یا سایر اقدامات آنان در قبال هیچ کس نخواهد داشت. شما موافقت می کنید که مسئولیت کامل هرگونه استفاده از محصولات و خدمات بیان و هرنوع محتوای انتشار یافته یا اقدام دیگری که با استفاده از محصولات و خدماتی که از بیان در اختیار دارید صورت گرفته باشد به عهده شما است.

این بندها مسئولیت کامل فعالیت‌های شما را در طی استفاده از سرویس‌های شرکت بیان، بر عهده خودتان می‌گذارد و بدین معنا که از کسی انتظاری نداشته باشید.

۱۰. بیان ممکن است در هر زمان شرایط خدمات و سیاست های خود را اصلاح کرده یا تغییر دهد و شما متعهد می شوید که از تمامی این تغییرات تبعیت کنید. استفاده از هریک از محصولات و خدمات بیان به این معنی است که شما تمام شرایط بیان را پذیرفته اید. اگرچه ممکن است ما تغییرات مهمی را که در شرایط استفاده از محصولات و خدمات بیان ایجاد می شود به شما اطلاع دهیم، اما این وظیفه خود شماست که با مراجعه به شرایط و قوانین، آخرین تغییرات را مطالعه نمایید.

این بند به شکل ماهرانه‌ای راه در رو برای شرکت به وجود می‌آورد که اگر به هر شکلی به دنبال حذف شما بودند، این حق را داشته باشند و شما هم متعهد شدید که تمام آن‌هایی را که حتی نمی‌دانید، قبول کردید. این راه در رو در تقریبا تمامی قوانین شرح استفاده شرکت‌های مختلف وجود دارد و با استفاده از آن، این شرکت‌ها می‌توانند هر گونه تصمیمی را به کاربر تحمیل کنند.

۱۱. شما موافقت می کنید که خدمات و محصولات بیان همانطور که هست و همانطور که موجود است به شما ارائه شود. اگرچه هدف بیان ارائه بهترین سطح از خدمات و کارایی و امنیت است و برای تحقق این اهداف تلاش فراوانی می کند، اما بیان به هیچ وجه در قبال قابلیت دسترسی، کیفیت خدمات و محصولات و ایمنی آن ها تضمینی نمی دهد و مسئولیتی نخواهد داشت. بیان همچنین این حق را برای خود محفوظ می دارد که با اطلاع قبلی یا بدون اطلاع قبلی، در هر زمان و بدون هیچ گونه مسئولیتی در قبال خدمات گیرندگان یا کاربران، محصولات و خدمات خود را اصلاح، محدود، مقید، تعلیق یا قطع نماید. بیان این حق را برای خود محفوظ نگه می دارد که در هر زمان بنا به صلاحدید خود بدون اطلاع قبلی از ارائه خدمات و محصولات خود و یا ادامه ارائه آنها به اشخاص حقیقی و حقوقی امتناع ورزد و در صورت تحقق این امر مسئولیتی نخواهد داشت.

این بند مخصوص دوستانی هست که زمان اختلال سرویس‌های بیان دلخور و معترض بودند، از جمله خودم. در این بند به صراحت با این موضوع موافقت می‌کنیم که هیچ اعتراضی نسبت به مشکلات نداشته باشیم و هر کجا هم که شرکت با کسی مشکل پیدا کرد، می‌تواند آن فرد را حذف کند و در حقیقت کاربر حق هیچ اعتراض و انتظاری ندارد.

۱۲. تجهیزات و نیروی انسانی بیان در کشور های متعددی قرار دارند. تصمیم اینکه اطلاعات و داده های هریک از خدمات و محصولات بیان در کجا ذخیره و پردازش شوند با بیان خواهد بود و شما موافقت می کنید که اطلاعات شما بنا به صلاحدید بیان در هر نقطه از کشورهای جهان قرار بگیرد. البته بدیهی است بیان همواره تدابیر لازم برای حفظ امنیت اطلاعات خود و کاربران خود را مد نظر قرار خواهد داد.

در این بند شرکت اعلام می‌کند که در هر زمان و مکانی که می‌خواهد می‌تواند اطلاعات شما رو در زیرساخت‌های مختلف از کشورهای مختلف، منتقل کن و این اطمینان خاطر را به شما می‌دهد که اطلاعات شما محفوظ و امن خواهند ماند.

۱۳. شما متعهد می شوید که شرایط تعیین شده از سوی کاربران بیان برای استفاده و بهره برداری از محتوای تولید شده توسط آنان را کاملا رعایت کنید.

در این بند هر وبلاگ‌نویسی متعهد شده است که در زمان کپی‌برداری و یا هر گونه استفاده از محتوای وبلاگ‌نویس دیگری در بیان، قوانین اعلام شده‌ی او را رعایت کند، پس در صورت عدم رعایت، شما می‌توانید با گزارش این تخلف، فرد مورد نظر را در صورت پیگیری شرکت بیان،‌ محکوم کنید.

۱۴. شما موافقت می کنید که بیان حق استفاده مطلق از آن دسته از داده ها و محتویات عرضه شده از طریق خدمات و محصولات بیان را که توسط کاربران در دسترس عموم قرار گرفته است را دارد. منافع و مالکیت فکری و معنوی و حق بهره برداری از داده ها و محتویاتی که شما تولید کرده اید و برای انتشار یا استفاده از آن محدودیت قایل شده اید برای شما محفوظ خواهد بود. برای کمک به حفظ حقوق شما، با کاربران متخلفی که حقوق شما را نقض کنند طبق روال های کاری بیان ممکن است برخورد صورت گیرد و اگر متخلف از کاربران بیان نباشد، ممکن است وکلای بیان شما را در پیگیری های حقوقی لازم کمک کنند.

در این بند شرکت بیان اعلام می‌کند که از نشر و حفظ مالکیت معنوی محتوای تولیدی توسط شما، در حد توانایی خود، دفاع می‌کند و این حق را برای شما محفوظ می‌دارد.

۱۵. شما متعهد می شوید که تنها خود شما از محصولات و خدماتی که از بیان در اختیار شما قرار می گیرد استفاده کنید و حق فروش، کپی، تکثیر آنها را ندارید.

این بند شما را از هر گونه سودجویی نسبت به سرویس‌های ارائه شده توسط شرکت بیان، منع می‌کند.

۱۶. شما موافقت می کنید که تمامی شرایط و قواعد میان بیان و شما، تابع حقوق و قوانین ایران است و طبق همان قوانین تفسیر می شوند و به قوانین محلی یا کشور محل اقامت شما که متناقض با آن باشد ترتیب اثر داده نخواهد شد. هرگونه ادعا، اقدام حقوقی، دعوی قضایی مربوط به بیان یا مدیران و کارکنان بیان و یا مربوط به خدمات و محصولات بیان فقط در دادگاههای ایران قابل پیگیری خواهد بود و شما صرفا صلاحیت قانونی دادگاه های ایران را قبول می کنید.

در این بند، محدوده‌ی قانونی شرکت، به قوانین جمهوری اسلامی ایران، مشخص می‌شود. به این معنا که اگر نسبت به شرکت بیان و زیرمجموعه‌های خدماتی آن شکایتی دارید، می‌بایست در کشور ایران پیگیری کنید و چنانچه در کشورهای دیگری مانند افغانستان حضور دارید، به مراجع قانونی آن کشور شکایت نکنید چرا که شرکت بیان، شرکتی ایرانی است و منافعی در کشورهای غیر برای پرداخت غرامت و یا نیرویی برای پیگیری دعوای قضایی در کشور غیر ندارد.

۱۷. شما متعهد می شوید که مستقیم یا غیر مستقیم هیچ اقدامی که به منافع مادی و معنوی بیان لطمه وارد نماید مرتکب نشوید و همچنین هیچ اقدامی که باعث گمراهی کاربران بیان یا مخاطبان شما شود انجام ندهید.

این بند بسیار بند پر ابهام و خطرناکی هست، چرا که بسیاری از خوانندگان و کاربران ممکن است نسبت به مطالب منتشر شده،‌ برداشت اشتباه داشته باشند و یا گمراه شوند و بر اساس این بند وبلاگ‌نویس به اشکال مختلفی ممکن است محکوم شود. در حقیقت به نظر من این بند به شکلی ناقض حق آزادی بیان هست و در زمانی غیر منتظره ممکن است بر علیه وبلاگ‌نویس عمل کند و باعث محکومیت او شود و وبلاگ‌نویس را همیشه در این ترس و محدودیت قرار خواهد داد. در حقیقت همین مطلبی که در حال خواندن آن هستید می‌تواند ناقض این قانون باشد و همچنین بسیاری از مطالب موجود در وبلاگ‌های دیگر.

۱۸. بیان هیچ گاه اطلاعات خصوصی و مشخصات تماس کاربران خود را در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی ثالث قرار نخواهد داد مگر این که به حکم قانون یا مرجع صالح قضایی ملزم به این کار شود. در چنین شرایطی وکلای بیان ممکن است برای دفاع از حقوق کاربرانی که تشخیص داده شود بر خلاف توافق نامه عمل نکرده اند، وارد عمل شوند و به دفاع از حقوق کاربر بپردازند.

این بند در حقیقت یک بند حمایتی است و بیان می‌دارد که اطلاعات شخصی شما اگر با اشتباه خودتان مورد سرقت قرار نگرفته باشد، توسط شرکت محفوظ مانده و خصوصی ماندن آن‌ها جزوی از حقوق شماست. در اثبات این ادعا می‌توانید به مقاله‌ی «دفاع واحد حقوقی شرکت بیان از حریم خصوصی کاربران» مراجعه کنید که مربوط به مشکلات حقوقی به وجود آمده شرکت بیان با پلیس فتا برای حفظ حریم خصوصی کاربرانش که در سال ۹۳ اتفاق افتاده، می‌باشد.

۱۹. اگرچه حق نظارت بر حسن اجرای این توافقنامه و سایر شرایط و سیاست های بیان برای بیان محفوظ است اما بیان به هیچ وجه در قبال دستگاه های دولتی و یا قضایی داخلی، خارجی یا بین المللی تعهدی برای نظارت بر نحوه استفاده از محصولات و خدمات خود و یا یافتن موارد نقض توافقات و شرایط و یا تطبیق رفتار کاربران با قوانین را ندارد.

این بند هم به نظرم بند بسیار خوبی هست و محدوده‌ی نظارت بر قوانین و تعهدات را مشخص می‌کند و به صراحت بیان می‌کند که این قوانین به غیر مربوط نمی‌باشد و دست دخالت‌های خارج از شرکت را از اجرای این بندها، کوتاه می‌کند.

 

امیدوارم که با آگاهی نسبت به قوانین و تعهداتی که در گذشته داده‌ایم، قدم‌های بهتر و محکم‌تری برای پیشرفتمان در وبلاگ‌نویسی و تولید محتوا برداریم چرا که بسیاری از ما به دلیل تنها ندانستن نکته‌ای کوچک ممکن است به صورت ناخواسته‌ای در دام این اشتباهات گرفتار شده و یا انتظارات نادرستی در ذهنمان شکل دهیم.

به امید روزهایی بهتر و محیطی حرفه‌ای تر

برچسب‌ها
پیشنهادهای آسمانم

تا حالا۱۲ تا نظر داشتیم!

محمدرضا ...

چ کامل و زیبا

۵ تیر ۱۳۹۹
مرسی ... 😊🌹
۵ تیر ۱۳۹۹

سلام

اع یادش بخیر :) اتفاقا چه مطلب خوبی

یادم رفته بود ک روز اول با چه مواردی موافقت کرده بودم :)

+فکر کنم روز اول همه اینا رو خونده بودم البته مطمئن نیستم :)

۵ تیر ۱۳۹۹
سلام ... وقتتون بخیر ...

+ همینطوره ... مرسی ... 😊🌹

+ اینا قوانین اولیه عضویت هست ... و همه قبولش کردیم ... الان که نگاه می‌کنم ... می‌بینم که اگه اولین روز انقدر بهش دقت کرده بودم ... به احتمال زیاد ثبت‌نامم رو لغو می‌کردم ... 😁😂😂
۵ تیر ۱۳۹۹

قوانین همیشه برای همه طرفینش دو لبه داره. یه لبه مسئولیت‌ها و یه لبه حقوق. اما از نشونه‌های زندگی در یه جامعه تمامیت‌خواه یکیش هم اینه که صاحبین قدرت و ثروت تمام حقوق رو برای خودشون برمی‌دارند و تمام مسئولیت‌ها رو بر دوش زیردست‌شون می‌ذارند. مثلا توی همین ۱۹ بند حتی برای رضای خدا هم که شده یه مسئولیت کوچیک متوجه بیان نیست. فحوای کلیش هم اینه که اگه کاری کردیم و می‌کنم از سر لطف بوده. هر وقت هم خواستیم لطف‌مون رو پس می‌گیریم. تا چشم‌تون هم درآد

۵ تیر ۱۳۹۹
همینطوره ... به نظرم ... در حقیقت قوانین باید یه معادله برد برد باشه ... و باعث پیشرفت یک جامعه بشه ... نه این که یک طرفه باشه ...

+ دقیقا و کاملا موافقم ... در هیچ کدوم از بندها ... قبول مسئولیتی دیده نمیشه و لطفه ... و کاملا به نفع قانون‌گذار هست ...

+ به نظرم آدم چشم‌هاش رو که باز کنه خیلی چیزا رو می‌بینه ... ما خیلی راحت هر چیزی رو قبول می‌کنیم ... مثل خود زندگی ... وقتی هم که می‌خواد تموم بشه ... ممکنه خیلی ازش بترسیم ... همین حکایت قوانین هست ... راحت قبول می‌کنیم ... پس به راحتی برای چیزی احترام قائل نیستیم و هیچی نمی‌دونیم ... و راحت قربانی میشیم و خیلی چیزای دیگه ...

+ مرسی ... 😊🌹
۵ تیر ۱۳۹۹

واقعیتش همانطور که موقع ثبت نام نخوندمش الانم حوصله نکردم اینو کامل بخونم :/

۵ تیر ۱۳۹۹
خب هر موقع که حالش رو داشتی بخون ... بعضی بندها واقعا جالبن ... 😁😂
۵ تیر ۱۳۹۹

خیلی ممنون که کامل شرح دادی، از همون روز اولی که بلاگ بیان امد بالا و اوایل یک تعداد محدود امکان ساخت وبلاگ داشتن به قولی به صورت دعوات نامه ای بود، هیچ تغییری نکرده بیان، عجیبه!

۵ تیر ۱۳۹۹
خواهش می‌کنم ... مرسی ... 😊🌹

+ به نظرم خصوصی بودن و وارد شدن به دعواهای حقوقی تاثیراتی در روند پیشرفتش داشت ... و موافقم ... واقعا عجیبه ... 😐
۵ تیر ۱۳۹۹

ترکمنچایه مگه😂😐

۵ تیر ۱۳۹۹
بعضی جاهاش ... آره واقعا ... 😁😂😁😂😂😂😂😊🌹
۵ تیر ۱۳۹۹

من فکر کنم 3 سال پیش ازین کمتر بود ، موقعی که ثبت نام کردم.

۵ تیر ۱۳۹۹
با فرض کمتر بودن، بندهای جدید بهش اضافه شدن ... و با این‌ها هم موافقت کردی .... 😁😂😊🌹
۵ تیر ۱۳۹۹

مزخرف ترین بند:7

**شعر محضه!عصن رسیدگی نمیکنن و بخاطر همین من مجبور شدم اولین وبلاگمو دیلت کنم و ع نو شرو کنم😐

۵ تیر ۱۳۹۹
😂😂😁😂
 + به نظرم ... همین که هنوز داره کار می‌کنه و خدمات میده ... خیلیه ... 😐
۵ تیر ۱۳۹۹

جالب بید

۷ تیر ۱۳۹۹
مرسی ... 😊
۷ تیر ۱۳۹۹

حاضرم شرط ببندم کسی به اینا نگاهم نمی کنه

بعد که وبلاگشو گرفتن اونوقت میره اینا رو قاب دیوار می کنه 

۸ تیر ۱۳۹۹
دقیقا همینطوره ... عده‌ی خیلی کمی هستن که شاید توجه کنن ... و اگر واقعا هم توجه کنن بعضی‌هاشون اصلا وبلاگ شاید نسازن .... 😁😂
۸ تیر ۱۳۹۹

سلام خداقوت

من بتازگی با یک سری وبلاگ نامناسب در بیان مواجه شدم.

چطوری میشه گزارش تخلف داد؟

۱۱ مرداد ۱۴۰۲
سلام ... وقت شما بخیر

شرکت بیان رو در گوگل جستجو می‌کنین و از طریق راه‌های ارتباطی این شرکت، باهاشون ارتباط برقرار می‌کنین ...
۱۲ مرداد ۱۴۰۲

ممنونم🙏

۱۲ مرداد ۱۴۰۲
🙏
۱۲ مرداد ۱۴۰۲
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
چت درباره من تماس جعبه ابزارها آسمانی‌ساز لینک رسان موزیک‌ها 💙 برنامه وبلاگ CKEditor Quill TinyMCE Froala کانال آپارات