استفاده از تورنت برای آزادی

بیت‌تورنت ( Bit torrent )‌ یک پروتکل ارتباطات برای به اشتراک گذاری فایل هست که در سال ۲۰۰۱ توسط برنامه‌نویسی به نام برام کوهن ، به زبان برنامه‌نویسی پایتون طراحی شد. این پروتوکل برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها از روشی به نام « همتا به همتا »‌ یا peer to peer استفاده می‌کند. بر اساس آمار سال ۲۰۱۳، کاربران فعال این شبکه به ۱۵۰ میلیون نفر میرسه ...

خب روش کار جالبه،‌ به این شکل که در ابتدا فایلی که در شبکه به اشتراک گذاشته میشه به قسمت‌های کوچکتر تقسیم شده تا بقیه بتونن به صورت قسمت به قسمت از هم دانلود کنن حالا شما یک فایل با پسوند .torrent یا یک لینک ( magnet link ) رو دریافت می‌کنین و وارد نرم‌افزار کلاینت توررنت خودتون می‌کنین، حالا شما به نقش یک همتا هم به عنوان دریافت‌کننده اطلاعات و هم به عنوان ارسال‌کننده عمل می‌کنین و در یک شبکه بزرگ با تعامل بخش‌ها و اجزای مختلف دیگری مثل دانه ( seed )‌و زالو ( leech ) و همتا‌های دیگر مثل خودتان و ... فایل‌ها رو به اشتراک گذاشته و دریافت می‌کنین.

یکی از لازمه‌های آزادی اطلاعات و ارتباطات در اینترنت شبکه تورنت هست،‌ راحت ازش نگذرین. 

برای پیدا کردن فایل‌های تورنت می‌بایست در سایت‌های اشتراک این فایل‌ها جستجو کنین که اینجا قصد ندارم نامی ببرم و اگه علاقه‌مندین در موردشون جستجو کنین. اما مساله‌ای که هست اینه که هر نوع فایلی در این سایت‌ها قابل دستیابی هست و از انواع فیلم‌ها تا بهترین کتاب‌ها و آموزش‌ها و بازی‌ها و ... که همگی به صورت رایگان و آزاد وجود دارن.

اما اینجا یه سوالی پیش میاد که حالا می‌تونم هر چی که دلم می‌خواد رو دانلود کنم؟

جواب بله هست ولی باید توجه داشته باشین که شما با استفاده از یک ISP (‌ یا رساننده خدمات اینترنتی) به اینترنت متصل هستین و تمام ارتباطات و اطلاعات شما روی سرور‌های این شرکت‌ها ( مثل شاتل، ایرانسل، همراه‌اول، آسیاتک و ... ) منتقل میشه و بررسی میشه، پس مراقب این باشین که یکی میدونه چه چیزی دانلود کردین و چه وبسایتی رو استفاده می‌کنین. 

پس حالا باید چیکار کرد؟

در حال حاضر راهی که قابل ارائه و عملی هست استفاده از VPN یا شبکه شخصی مجازی هست که ارتباطات شما رو رمزنگاری می‌کنه اما باز قضیه به همون شکل هست و اطلاعات شما رو شرکت‌های ارائه دهنده VPN در اختیار دارن. اما نترسین، آزادی در اینترنت هنوز وجود داره و شبکه‌هایی مثل شبکه تور (Tor)راه‌هایی برای مقابله با این ظلم هستن ... پس توصیه میشه که از دانلود فایل‌های مشکل‌دار جلوگیری کنین .

فواید استفاده از تورنت

  1. هر چقدر تعداد کاربران بالاتر بره سرعت و کارایی شبکه برای دانلود بیشتر میشه.
  2. شما آزادید که هر فایلی رو دانلود کنین و به اشتراک بذارین.
  3. دیگه مشکل دردسترس نبودن فایل‌ها وجود نداره و این بستگی به استفاده کننده‌ها از اون توررنت خاص داره.
  4. سرعت دانلود شما ثابت و محدود نیست. تنها محدودیت سرعت ناشی از ISP شماست. 
  5. گستردگی عظیمی از فایل‌های در دسترس در هر زمینه‌ای
  6. تقریبا غیر قابل فیلتر، چرا که هر فرد می‌تواند فایل‌هایش را در شبکه به اشتراک بگذارد.

معایب استفاده از تورنت

  1. سرعت دانلود در بعضی زمان‌ها و شرایط، بسیار کم است.( به دلیل همتا به همتا بودن شبکه )
  2. ممکنه مشکل امنیتی با دانلود یک فایل مسموم ایجاد بشه. (‌ باید سعی کنین از سایت‌های معتبر اشتراک تورنت لینک‌ها رو دریافت کنین )

(Clients) کارخواه‌های پیشنهادی تورنت

 کلاینت‌های تورنت، در واقع نرم‌افزارهایی هستن که می‌تونن از این پروتکل استفاده کنند و شما با وارد کردن فایل با پسوند تورنت یا لینک مگنت به اونا می‌تونین فایل مورد نظرتون رو دانلود کنین. بنده به شخصه از نرم‌افزار Deluge استفاده می‌کنم که یک نرم‌افزار آزاد و رایگان هست و در کنارش نرم‌افزار‌های استاندارد و محبوب هم توصیه میشه که برای کاربرای ویندوز UTorrent محبوب‌تر هست.

 

 حالا چطور فایل تورنت یا لینک مگنت رو وارد این کلاینت‌ها کنیم؟

بعد از این که از یک سایت معتبر اشتراک تورنت، فایل مورد نظرتون رو انتخاب کردین باید به شکل زیر وارد کلاینت خودتون بکنین که در اینجا من از نرم‌افزار Deluge استفاده می‌کنم : 

۱. نرم‌افزار رو باز می‌کنین و از دو طریق، هم می‌تونین از منو اصلی گزینه file  > Add Torrent رو انتخاب کنین و هم به صورت مستقیم گزینه Add Torrent در دسترس هست :

۲. حالا یک پنجره کوچک به صورت پاپ‌آپ به شکل زیر باز میشه که چندین گزینه به شما پیشنهاد میده :

۳. حالا در این بخش با انتخاب گزینه فایل می‌تونین یک فایل torrent رو وارد نرم‌افزار کنین تا دانلود کنه. با انتخاب گزینه URL می‌تونین یک لینک مگنت (Magnet Link) رو وارد کنین تا فایل مورد نظرتون رو دانلود کنه و بقیه گزینه‌ها که مشخصه ...  و در آخر هم باید منتظر بمونین تا دانلود تموم بشه ... هر نرم‌افزاری ابزارهای خاص خودشون رو دارن ولی روند تقریبا همینه و استاندارده.

برچسب‌ها
پیشنهادهای آسمانم

تا حالا۹ تا نظر داشتیم!

محمدرضا ...
اوه مای گاد :/
۱۹ خرداد ۱۳۹۶
وااییی خوشبحالت من اصلا با تکنولوژی رابطه خوبی ندارم و اصلا هم توش هیچ استعدادی ندارم
:(((
همین وبلاگو به زور زدم خخخخ
۱۹ خرداد ۱۳۹۶
خب من خیلی علاقه دارم و کارم هم همینه ... 
ولی خب یه ضرب المثل قدیمی هست که میگه : توانا بود هر که دانا بود ... 
خوبه که یه کم بدونیم از چیزایی که باهاشون سر و کار داریم ... نه یک دفعه‌ای ... کم کم
۱۹ خرداد ۱۳۹۶
فکر میکنم اینجور شبکه ها هنوز اینجا جا نیفتاده و معرفیش یکم مسئولیت داره ...
۱۹ خرداد ۱۳۹۶
به نظرتون باید منتظر بمونیم یکی بیاد ما رو نجات بده یا خودمون دست به کار شیم ... 
۱۹ خرداد ۱۳۹۶
من با نجات دادن موافقم اما نجاتی که تدریجی باشه نه معجزه وار و تزریقی ، من تاجایی که مطالبتونو خوندم متوجه شدم شما در سطح بالایی از سواد نرم افزاری و برنامه نویسی و اینطور موارد هستید و قطعا همچین شبکه هایی براتون خیلی مفیده اما اکثر مردم اماتور هستن و معمولا وقتی فرهنگ استفاده از چیزی جا نیفتاده باشه استفاده های درستی هم ازش نمیشه اصلا مخالف معرفی چیزایی که الان تمام دنیا دارن ازشون استفاده میکنن نیستم اصلا اما باید قبول کنیم که ما نسبت به تکنولوژی های روز دنیا چند سال تاخیر داریم و شاید بهتر باشه اون چند سالو هم زندگی کنیم تا اینکه جهش داشته باشیم :)
۱۹ خرداد ۱۳۹۶
همه‌ی ما آزادیم که انتخاب کنیم ... حتی اگر بدونیم اشتباهه ... هر فردی آزاده که فکر کنه و انتخاب کنه ...
من تلاشم رو می‌کنم که قدمی برداشته بشه و هر کسی که طالب آزادی هست ولی دانشش رو نداره ... ظلم رو اصل آزادی ندونه ... 
درسته ما عقبیم اما این مشکل از فرد فرد ما ناشی میشه ... به شما حق میدم ... این نظر بر اومده از تجربه هست و درسته ... اما تا کی میخواد این روند ادامه پیدا کنه ... 
باید از فرد فرد ما شروع بشه ... 
۱۹ خرداد ۱۳۹۶
تور نت آی پی رو نمیدازه ؟
۶ مهر ۱۳۹۷
آره میندازه ... می‌تونی از پراکسی استفاده کنی ...
۶ مهر ۱۳۹۷

من هنوزم می ترسم از این تکنولوژی استفاده کنم... 

(وی به دارک نت ناخونکی زده و در میرود) 

۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
😁 ...
+ شاید یک سری از سایت‌های تورنت رو بشه جزوی از دارک‌نت دونست اما به صورت کلی تورنت جزو دنیای کلی دیپ‌وب هست ... زیاد دارک نیست ... یه کم در موردش بخون و فکرت رو وسعت بده ... حس و حالت عوض میشه ...
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

فکر کنم بعضی دانلود منیجر ها مثل free download manager امکان دانلود تورنت رو دارن. چیزی که هنوز در مورد پروتوکل تورنت نمیدونم این هست که چرا نیازی به پورت فوروارد نداره؟؟ آیا از plug and play استفاده میکنه؟ در هر حال، ممنون از آموزش :) اکثر ویدیو هایی که نگاه میکنیم اصلش از تورنت دانلود شده.

۲۲ آبان ۱۳۹۹
فکر همینطوره ... خیلی از این نرم‌افزارا این امکان رو دارن ...
+ خب به همون دلیل که برای آپلود فایل نیاز بهش نیست ... پورت فورواردینگ برای سرورها نیاز هست و ما فقط یه قسمت کوچیکی رو به یه سری نشانی‌هایی آپلود می‌کنیم ...
+ خواهش می‌کنم ... 😊🌷🌹
+ کاملا همینطوره ... فایل‌های دزدی شده رو مجبوریم استفاده کنیم ... 😁😂
۲۲ آبان ۱۳۹۹

نه تو تورنت یک امکان هست که اون قسمت هایی رو که تو دانلود کردی رو کسی که از نظر جغرافیایی نزدیک هست میتونه از تو دانلود کنه. بخاطر همین نمیتونن کسی رو بابت کپی رایت سرزنش کنن یا مقصر بدونن. و مسلما چون این امکان هستش و ما عینا شبیه سرور میشیم پس باید پورت فورواردینگ هم باشه! هنوز به نتیجه درستی نرسیدم بخاطر همین اگر پیدا کردم بهتون میگم :)

۲۲ آبان ۱۳۹۹
این قابلیت پروتکل بیت تورنت هست ... و وقتی شما فایل رو دانلود می‌کنین می‌تونین تبدیل یه یک seeder بشین و برای بقیه ارسال کنین ... ولی در حین دانلود قسمت‌هایی رو هم آپلود می‌کنین و trackerها به شما امتیاز میدن و ترافیک بیشتری رو می‌تونین دانلود کنین ... هر اطلاعاتی می‌خواین رو می‌تونین توی صفحه‌ی پروتکل در ویکیپدیا پیدا کنین ...
۲۲ آبان ۱۳۹۹

جست و جو کردم :) بیت تورنت از UPnP و NAT-PMP استفاده میکنه و چون اینا عمل پورت فوروارد رو به صورت خودکار انجام میدن، بخاطر همین نیازی به پورت فوروارد دستی نیست (احتمالا سایر برنامه ها هم از این روش استفاده میکنن). برای اطلاعات بیشتر میتونین به این لینک نگاهی بندازین. یعنی اگر این دو تا از مودم غیرفعال باشن حتما باید تنظیمات پورت فورواردینگ باشه که بتونین sender بشین!

۲۲ آبان ۱۳۹۹
عالیه ... تا به حال با جزئیات این عملیات آشنا نبودم ... مرسی ... 😊🌷🌹
۲۲ آبان ۱۳۹۹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
چت درباره من تماس جعبه ابزارها آسمانی‌ساز لینک رسان موزیک‌ها 💙 برنامه وبلاگ CKEditor Quill TinyMCE Froala کانال آپارات