پشوتن کیست ؟

در حال مطالعه کتاب «خرده اوستا » بودم که به مطلبی اساطیری برخوردم . خورده اوستا کتابی از مجموعه کتاب‌های اوستا است که شامل نمازها و نیایش‌های زرتشتی‌ها هست . در این کتابی که بنده در حال مطالعه اون هستم ( برگردان دکتر حسین وحیدی ) ، در مورد پشوتن (به اوستایی: Pəšōtanū، تلفظ به فارسی میانه: Peshyotan یا Peshotan) در آخر کتاب توضیحاتی داده : 

 

- پِشوتَن - ( پِشو - تنو - محکم تن‌ ) پسر کی‌گشتاسب که بر پایه‌ی نوشته‌های اوستایی و پهلوی با خوراندن شیر و درون ( نان سپند‌ ) او را بی‌مرگ و جاودانه کرد. وی از یاران جاودانی سوشیانت است و با یاوران جاودانی دیگر در روز رستخیز بر خواهد خواست و سوشیانت را در کار نو کردن جهان یاری خواهد کرد. 

- پشوتن پادشاه گنگ‌دژ است و جایش پنهان است تا روزی که آشکار شود . 

 

که اتفاقات آخرالزمان وارد مباحث کتاب «بهمن یشت» میشه . 

خیلی مواقع ما از فرهنگ و اساطیر و داستان‌های میهن خودمون غافل شده و به سمت تبلیغات و اساطیر مصور تلویزیون‌ها و فیلم‌ها کشیده میشیم و هیچ منبع و کسی نیست که ما رو به این سمت هم راهنمایی کنه ... اینجاست که از ریشه خودمون دور شده و پناه به فرهنگ‌های نو ظهور می‌بریم . 

 

پ.ن : اگه مشکلی پیش نیاد ... بر محور این موضوع‌ها توی بلاگم می‌نویسم ... تا بیشتر از زرتشت و فرهنگ گذشتگانمون بدونیم . 

پیشنهادهای آسمانم

تا حالا۸ تا نظر داشتیم!

محمدرضا ...
این کار چه قد خوبه...اطلاعاتمون زیاد میشه :)
۳ مرداد ۱۳۹۵
ممنون از حسن نظرتون ... :)
۳ مرداد ۱۳۹۵
چه جالب بود برام
بازهم از این چیز ها بنویسید برادر مهندس
خوب است ^_^
۴ مرداد ۱۳۹۵
امیدوارم که بتونم باز بنویسم ... 
ممنون که سر زدی آبجی :)
۴ مرداد ۱۳۹۵
خوبه ادامه بدین :)
۴ مرداد ۱۳۹۵
ممنون :)))
۵ مرداد ۱۳۹۵
من زیاد به ریشه اعتقاد ندارم متاسفانه یا خوشبختانه!!:)
ولی دوست دارم بدونم...
۷ مرداد ۱۳۹۵
درسته ریشه تا حدودی اعتقادی می‌تونه باشه ... اما یک حقیقت درون ماست ... به هر حال باید تجربه کرد تا حس بشه ... 

۸ مرداد ۱۳۹۵
عالی بود
۱۰ شهریور ۱۳۹۵
ممنون...
۱۴ شهریور ۱۳۹۵
کار خوبی میکنید که دانسته هاتون رو در اختیار مردم قرار میدید. همین که گهگاهی برخی در میان وبگردی هاشون این مطالب رو میبینن و کمی بیشتر میدونن خیلی موثره.
۱۱ مهر ۱۳۹۵
ممنون ... حق با شماست ... 
۱۶ مهر ۱۳۹۵

سلام

عیدت مبارک

اصلا یهویی دلم هوس وبلاگت رو کرد و خوشحالم که اومدم .

من عاشق این بخش دانستنی هام ، یعنی اصلا عالیه چون چیزهای واقعا کاربردی و البته هیجان انگیز توش نوشته شده.

پشوتن؟ یعنی الانم زنده اس؟

من عاشق زرتشتم. کلی چیز دربارش خوندم ولی این کتاب رو تا حالا نخونده بودم ولی به لطف تو پیداش کردم .

خیلی هیجان انگیزه واقعا.

میشه لطفا کتاب هایی که میخونی رو هم معرفی کنی ؟لططططططففففااااااا؟

(وای خدا پستت مال سال 95 ؟ من اون موقع 10 سالم بوده  +پ+)

 

 

۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام سپیده ...
مرسی ... عید تو هم مبارک ...
چه باحال ... خوش اومدی ... 😊
منم دانستنی ها رو خیلی دوست دارم ... لذت می برم ... از این پست ها ...
بر اساس گفته ی کتاب باید تا به امروز زنده باشه ... ولی معلوم نیست ... شاید منظور دیگری داره ... استعاری باشه ...
خب نوشته های در مورد زرتشت معمولا مستند نیست ... و چیز دقیقی نمی دونیم ... ولی همین گفته ها هم خوندشون جالب و لذت بخشه ...
کتاب هایی که می خونم ... زیاد نیستن ... و یه کتاب دیگه ای که مرتب با زرتشت هست ... ولی خب مستند نیست و افکار یه فیلسوفه ... اسمش هست ... «چنین گفت زرتشت» از فردریچ نیچه ...
(😊😁)
۱۰ فروردين ۱۴۰۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
چت درباره من تماس جعبه ابزارها آسمانی‌ساز لینک رسان موزیک‌ها 💙 برنامه وبلاگ CKEditor Quill TinyMCE Froala کانال آپارات